|
עמוד:13
הקדמה | 13 נהירים לקוראים, ושאין הדברים ממריאים אל על בלשון אקדמית מסורבלת, המסבכת ומקשה על ההבנה, ואף אינם נוחתים מטה לעבר שפת הרחוב ההמונית והטריוויאלית, שכלל אינה מאתגרת את שומעיה . עוד אדגיש כי אין מקומו של ספר זה ב"ארון הספרים" של הפילוסופיה, כי אם במדף הספרים שכותרתו "ניהול כיתה", מדף שמשתייך למחלקת החינוך . ההתלבטות היא ממהותו של ספר זה . שהרי אם תדרוש הקוראת המתעניינת : "הראֵני את דרך המלך להעלאת נושאים שנויים במחלוקת ציבורית בכיתה", לא אוכל להיענות בפשטות לדרישתה, משום שאני עצמי מתלבט ומתחבט בדבר זה, כפי שייווכחו כל אלו שיתמידו בקריאת הספר עד סופו . אם יבקש הקורא המעמיק שאלמדו את "המידה הטובה", שיכולה להתפרש גם כתכונתה של מורה מצוינת שרוצה לטפל בכיתתה בצורה מיטבית בסוגיית הנושאים השנויים במחלוקת ציבורית, אזי אצטט לו את דבריו של סוקרטס, הפילוסוף האתונאי בן המאה החמישית לפני הספירה, לבן שיחו מֶנוֹן איש תֶסָאלְיָה בדיונם על אודות טיבה של המידה הטובה : "אתה כנראה חושב שאני בר מזל . כי צריך להיות בר מזל כדי לדעת אם אפשר ללמוד את המידה הטובה, או באיזו דרך היא באה לאדם . אבל אני כל כך רחוק מלדעת אם אפשר ללמוד אותה או לא, עד שאפילו מהי המידה הטובה עצמה אני לא יודע" ( אפלטון, ,2013 עמ' 3 ) . ברוח מחשבתו זו של סוקרטס החכם, הדברים שמופיעים בין דפי הספר מעלים שאלות רבות, אך לא מציעים תשובות סופיות ומוחלטות לכלל השאלות ולכל ההיבטים המגוונים שעניינם הוא ניהול מיטבי של סוגיית הוראתם של נושאים שנויים במחלוקת ציבורית בכיתה . אני מודע לכך שהכרזה מעין זו אינה עולה בקנה אחד עם כתיבתם של רבים מהמומחים והמלומדים בתחום, שסבורים כי באמתחתם תשובות ברורות וחד - משמעיות לגבי האופן שבו יש לנהל את העיסוק בכיתה בנושאים שנויים במחלוקת ציבורית . שלא כמו הצעותיהם המלומדות אני מעדיף לדון, להתחבט ולהתלבט בנוגע לדרכים הראויות לעשות זאת, כשאני פוסע בדרכם המחפשת, המהססת, המהרהרת, הבודקת והשואלת של פילוסופים רבים, ובפרט בדרכו החוקרת של סוקרטס . דומני שהימנעות זו מעמדות נחרצות או ממתכונים מדויקים משאירה מקום של כבוד לשיקול דעתה העצמאי של המחנכת ומעודדת אותה להפעילו . עם זאת, על אף ההתחבטות, הזהירות וההיסוס, הספר יסתיים בסרטוט התוואי של כמה שבילים שההליכה וההתקדמות בהם ודאי יסייעו למנהלת הכיתה לאפשר, לקיים ולטייב דיונים בכיתתה בנושאים שמצויים במחלוקת ציבורית .
|
|