הקדמה

עמוד:9

הקדמה | 9 תרבותי - קבוצתי שונה – מבקשים להתרחק מעיסוק בהן כדי להימנע מעימות עם תלמידים, עם הורים או עם פוליטיקאים ( 2018 Gindi & Ron Erlich, ) . עקב כך מתאפיינים שיעורי האזרחות בבית הספר בהתרחקות מתכנים מעוררי מחלוקת ובהתמקדות בהקניית ידע אזרחי טכני שמצוי בקונצנזוס ושמסתפק בהצגת רשויות שלטון – למשל בישראל, הרשות המחוקקת, הרשות השופטת והרשות המבצעת – ומוסדות פוליטיים, כגון מפלגות . תופעה זו אינה ייחודית לישראל, אלא מאפיינת את העולם המערבי בכללותו ( וראו על כך לדוגמה & Crittenden Levine, 2016 ; McAvoy & Hess, 2013 ; Merry, 2018 ; Shapiro & Brown, Vincent, 2018 ; 2018 ) . בכל זאת, כאמור נושאים שנויים במחלוקת ציבורית מוצאים את דרכם לכיתות בית הספר בישראל ובעולם, אם באקראי, אם ביוזמת המורים מתוך מטרות פדגוגיות ואם בשל חדירתה הבלתי נמנעת של המציאות החיצונית אל בין כותלי בית הספר . מטבע הדברים, הדיון בנושאים אלו מאתגר מורים . כך למשל, בשנת 2015 ניהל מורה בכיתה ו' בבית ספר ציבורי בשיקגו דיון עם תלמידיו על לגיטימיות השימוש במילה "nigger" ( שנחשבת כיום למילת גנאי לבן האוכלוסייה האפריקנית - אמריקנית בארצות הברית ) . מנהל בית הספר, שנכנס במקרה לכיתה בעת הדיון, דיווח על כך למועצת המנהלים של בית הספר . המורה הושעה לחמישה ימים בשל מה שהוגדר כהפרת המדיניות של המועצה וכהפרעה לתהליך הלימודי . המורה עתר לבית המשפט נגד ההשעיה, אך בית המשפט דחה את העתירה, בין היתר בקביעה שחובת המורה ללמד את מה שמצופה ממנו ללמד ( 2018 Slate, ) . מחלוקת ציבורית ישראלית עוסקת בשאלה כיצד ואם בכלל יש לציין בבתי הספר בישראל את יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין . מחלוקת זו זכתה לעניין תקשורתי נרחב בשנת ,2000 כשבוועדת החינוך של הכנסת עלה לדיון המקרה של מורה שפוטר על ידי מנכ"ל משרד החינוך לאחר שהפיץ מכתב שבו ביקר את החובה ללמד בבית הספר את מורשת רבין . המורה דרש שלא תהיה כל הנחיה מטעם משרד החינוך לקיים במוסדות החינוך עצרת זיכרון ביום השנה לרצח, שכן שהדבר אינו עולה בקנה אחד עם השקפתו הפוליטית, המנוגדת לרוח הנחייתה הרשמית והמחייבת של מערכת החינוך ( ועדת החינוך והתרבות, 2000 ) . בפרשת המורה אדם ורטה, שי פירון, שר החינוך דאז, הגיב במכתב פתוח למורים שסרטט בו את קו הגבול בין נושאים שאפשר להתווכח עליהם בכיתה בישראל לבין כאלו שנתפסים כערכי יסוד שאל למורים לערער עליהם :

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר