|
עמוד:8
8 | חלוקים וחולקים : מחשבות על הוראת נושאים שנויים במחלוקת בבית הספר אקטואלית ולוהטת שמתקיימת בישראל ובמדינות המערב בכלל, סביב שאלת כניסתם של נושאים אלה לכיתות בית הספר . אני מבקש להבהיר שלכל אורך הספר אתייחס למשמעות הרחבה של המושג "פוליטי", ולא רק לנושאים שקשורים לפוליטיקה מפלגתית . היעד השני הוא הארת הדברים שמורים צריכים לתת עליהם את הדעת בבואם לנהל שיעור, ובכללם החשיבות וההשפעה של ההקשר הכללי והפרטי שהכיתה מצויה בו ושל האידאולוגיה החינוכית המנחה את המורה בעשייה החינוכית בכלל ובעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת בפרט . הוראתם של נושאים שנויים במחלוקת ציבורית היא אתגר מעניין, משמעותי ומורכב במיוחד מבין האתגרים הרבים הניצבים בפני מנהלת הכיתה, שלעיתים אקרא לה כאן "המורה" ובפעמים אחרות אכנה אותה "המחנכת" . 1 שאלות הנוגעות לסוגיית הוראתם בכיתה של נושאים שנויים במחלוקת ציבורית נדונות בשנים האחרונות בספרות המחקרית במרחב החינוכי העולמי ( Council of Europe, Hand & Levinson, 2012 ; Hess & McAvoy, 2015 ; Ho et al . , 2017 ; ; 2020 Kauppi & Drerup, 2021 ; Levy, 2019 ; Libresco, 2018 ; Noddings & Brooks, Pace, 2021 a ; Sant, 2021 ; Zimmerman & Robertson, 2017 ; 2017 ) . בשנים האחרונות ייחדו שני כתבי עת גיליון שלם לסוגיה : כתב העת האמריקני Social Education מטעם המועצה הלאומית האמריקנית למדעי החברה ( Simpson, 2018 ) וכתב העת Annals of Social Studies Education Research for Washington, 2020 ( Teachers ) . הטעם שמצאו העורכים בהקדשת גיליון שלם לנושא הוא הבעייתיות הרבה שחשים בעת הזאת מורים, בעיקר בתחום מדעי החברה, המעלים בכיתותיהם נושאים שנויים במחלוקת ציבורית . שאלות אלו מצויות גם על סדר היום החינוכי בישראל בקשר לנושאים שעולים בשיעורים ( הלפרין, 2016 ) ובפרט בשיעורי אזרחות ( כהן, 8102א ; סעדה ויעקובי, 2021 ; , . Cohen, 2016, 2017, 2020 ; Gusacov, 2020 ; Pollak et al 2018 ) . אלו שאלות בעלות עניין מיוחד לנוכח העובדה שרבים מהמורים בחברה הישראלית – חברה שמקוטבת על בסיס הבדלי אמונות ודעות ועל בסיס רקע 1 החלטתי שאתייחס בדבריי אל המורָה, אך במקרים שאחוש בהם שההקשר או השפה העברית דורשים אחרת, אתייחס אל המורֶה, ואנקד זאת לשם הבהרה . הערה זו אינה סגנונית בלבד, שהרי ידועה ומוכרת עובדת הנישוי ( פמיניזציה ) של מקצוע ההוראה, והיא רלוונטית כמובן לכל טקסט שנכתב על היבטים כלשהם של ניהול כיתה ודורשת בעיניי העדפה שפתית מתקנת . עם זאת, ברוח קביעותיה של האקדמיה ללשון העברית, אף שרוב ציבור המורים מורכב ממורות, עדיין יכונה כאן ציבור זה בשם "מורים" בהתאם לכללי השפה . אני מקווה שעניינים לשוניים - מגדריים אלה לא יפגמו בחוויית הקריאה הרציפה .
|
|