מבוא

עמוד:13

ציפורה כוכבי-רייני | 13 שחזורי המשפחה את הגידול הענק והמבעית שעימו נולדה . לוץ, הבן החמישי, לא השתחרר מהטראומה שטלטלה את הבית השקט מרגע שהגיחה לעולם, והתפתחה אצלו עוינות כלפיה . בכל שנות ילדותה כינה אותה מפלצת ועל רקע חריגותה החריף האח את התסביך שלה . התחושה שהיא ילדה מכוערת הכתה שורשים ברוחה כי אף אורחי הבית הביעו פליאה בנוכחותה ותהו כיצד נולדה למשפחה היפה, בהירת העיניים ובהירת השיער, ילדה שחורה : כהת עיניים וכהת שיער . גאוניותה לא הרשימה את שוכני הבית . התפתחותה המוטורית והשכלית המהירה במיוחד לא הייתה, לדידם, אלא הגשמת נבואת המנתח . בגיל ארבע וחמש שיננה את המיתולוגיה היוונית ואת תורת קופרניקוס הפולני על מיקומה של השמש במרכז מערכת השמש . בגיל שבע קראה את 'אנה קרנינה' של טולסטוי ולא פסחה על הרומנים למשרתות מאת קורטס מהאלר, שמצאה אותם בארונות של משרתות הבית . התפתחותה הקוגניטיבית המוקדמת פתחה לפניה את שערי בית הספר בפרנסלאו במלאת לה ארבע . בעקבות מותה הפתאומי של אמה בפברואר ,1924 חזרה המשפחה להתגורר בברלין, במחוז וייסנזה, בבתי הכיכר שהיו בעבר בבעלותם של בני אצולה . בבירה התקבלה לבית הספר האוניברסיטאי 'הגימנסיה ההומניסטית על שם לואיזה המלכה' שבמחוז דאלם והיא בת חמש . הידע שהפגינה היה מעבר לרמת בנות כיתתה לכן קפצה כיתה פעמיים . מצבה החברתי בבית הספר היה בכי רע . 'פונקצ'ין' ( נקודה קטנה ) כינו אותה הבנות הבוגרות ממנה בשנתיים והפכו אותה לשפחתן . כישרונותיה האינטלקטואליים הבולטים היו לה לרועץ . הבנות אילצו אותה להכין את שיעורי הבית שלהן בהפסקות, בין השיעורים . קרן אור שפעה עליה ממנהל בית הספר ומהמורה לגיאוגרפיה בלבד . השניים העריצו את הקטנה היהודייה בעלת החוכמה העמוקה והחשיבה המקורית, בין היתר, תולדה של כוח דמיונה המופרז . אך דווקא מאותה סיבה, דמותה נדחתה בידי רוב המורים, ואולי גם מפאת מראיה הכהה היהודי שבלט בכיתת התלמידות הנוצריות הבהירות .

איפאבליש הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר