לא ללמוד היסטוריה

עמוד:14

נפתלי חן | 14 היריעה, נאלצתי לוותר גם על סיפורים מיוחדים וראויים . אני בטוח שהם יראו אור במקומות אחרים, ויספקו השראה ונחמה לעם כולו . בכל פעם שהרמתי טלפון לאחד המרואיינים, נתקלתי בתגובה דומה : "אני לא גיבור, רוצה לשמוע מי באמת גיבור ? דבר עם . . . " . נסעתי בכל רחבי הארץ, ממרחבעם בדרום ועד ליאנוח ג'ת שבצפון . ישבתי עם גיבורי הספר בביתם או בבתי קפה, בדרך כלל למעלה משעתיים בכל פעם, כשאני מקשיב ומקליד ובוכה . לא כולם הסכימו להתראיין, בגלל הקושי והאתגר הנפשי שהדבר דורש . היו שהתראיינו אך ביקשו שלא להיכלל בספר . עשיתי ככל יכולתי כדי לכבד את בקשותיו של כל מרואיין ואת הדמויות המוזכרות בכל סיפור וסיפור . המפגשים עם אנשים כה מרשימים היו המתנה הגדולה ביותר שיכולתי לבקש . בכל פעם ששמעתי סיפור, לא יכולתי שלא לשמוע את הדו של סיפור דומה מן העבר . שרשרת הגבורה הציונית והיהודית ארוכה מאוד, והלפיד עובר בגאון מדור לדור . בסוף כל פרק בספר תוכלו למצוא סיפור קצר, ממש טעימה, על גיבור או גיבורה מן העבר שעשו מעשה הדומה או המזכיר את אחד מסיפורי הגבורה של חרבות ברזל . אחרי הפרקים של אברהם אבינו ושל בר כוכבא, של המכבים ושל החלוצים, של דור הקמת המדינה ולוחמי מלחמות ישראל — אנו כותבים עכשיו פרק חדש . פרק שבו לכולנו יש חלק . לימוד היסטוריה הוא תמיד גם לימוד מההיסטוריה . הסיפורים בספר הזה הם לא ידע חיצוני, אלא הזמנה למפגש מחודש עם עצמנו . סבתי האהובה אסתר נוהגת לומר, "בכל ערב כשאני חוזרת הביתה, אני מנסה לחזור אדם טוב יותר ממה שיצאתי בבוקר" . אני מקווה שההזדמנות לספוג את הגבורה הגדולה שמתגלה במלחמה הזו תעזור לכל אחד מאתנו להפוך לאדם טוב יותר . והערה אחרונה : בספר שלפניכם הושקעה עבודה רבה במחקר ובדיוק של כל פרט ופרט . מטבע הדברים, קצב האירועים הכאוטי והדינאמי מוליד לפעמים גרסאות שונות לאותו סיפור . ככל שנפלה

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר