|
עמוד:14
14 מחקר מדיניות 197 | פגיעה בפרטיות באמצעות נוזקת מעקב ההתמודדות עם השימושים הבלתי חוקיים בנוזקות מעקב תוך מניעה או מזעור של הפגיעה בפרטיות, לצד התרת המשך השימושים החוקיים בהן, היא אתגר גדול המונח לפתחם של החברה והמשפט . תעשיית נוזקות המעקב נתונה לרגולציה בינלאומית ומדינתית מחמירה על בסיס הגדרת הנוזקות כטכנולוגיה דו-שימושית בהסדר ואסנאר . 8 עם זאת, הדו-שימושיות תחת הסדר ואסנאר היא בעלת משמעות שונה מהדו-שימושיות שבה עסקנו עד כה : אין הכוונה למוצר שיכול לשמש למטרות חוקיות לצד מטרות בלתי חוקיות, אלא למוצר המשמש למטרות אזרחיות לצד מטרות צבאיות . זאת ועוד, רגולציה בינלאומית ומדינתית זו כלל אינה מספקת מענה מתאים לפגיעה האפשרית בזכות החוקתית לפרטיות באמצעות נוזקות מעקב . קושי נוסף הוא שדיני הגנת הפרטיות בארץ ובעולם אינם מעמידים סעד הולם או יעיל לרשות מי שפרטיותו נפגעה מהפעלת נוזקת מעקב . דינים אלו נשענים, רובם ככולם, על עקרונות ניהול מידע הוגן ( fair information practices, FIPs ) שגובשו בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, תוך שילוב מצומצם של רעיונות חדשים כגון עיצוב לפרטיות ( privacy by design ) — אף שמידע אישי נעשה בשנים האחרונות נכס סחיר בעל ערך רב ובסיס לכלכלת המידע . 9 כמו כן, בעקבות עליית קרנו של מידע אישי כנכס סחיר בעל ערך רב, מעמדה של הזכות לפרטיות נשחק ונחלש, והכלים העומדים לרשותו של נפגע בודד מוגבלים ואינם יעילים . זאת ועוד, בכל הנוגע לנוזקת מעקב, פעמים רבות קשה עד בלתי אפשרי לאתר את המפר הישיר, הוא לקוח הקצה אשר הפעיל את נוזקת המעקב, לנהל נגדו הליך משפטי ולזכות בסעד אכיף ויעיל . מחקר זה מעלה את האפשרות לעשות שימוש בכלי מהמשפט האזרחי — דוקטרינת ההפרה התורמת — כדי לבחון את אחריותו של מפתח נוזקת 8 הסדר בינלאומי שנחתם בדצמבר ,1995 אשר מעגן את הכללים המנחים לאסדרת היצוא של כלי נשק ומוצרים שעשויים להיות להם שימושים צבאיים לצד שימושיים אזרחיים . למידע נוסף על ההסדר ראו בטקסט הנלווה לה"ש 185 - 190 להלן . 9 Yafit Lev - Aretz & Katherine J . Strandburg, Privacy Regulation and Innovation Policy, 22 Yale J . L . & t eCh . 256, 260 - 261 ( 2020 ( ( להלן : Lev - Aretz & Strandburg, Privacy Regulation ( .
|
|