|
עמוד:14
דני סטטמן 14 סקר מיולי 2021 של הארגון "פנימה" מציג תמונה קשה, כמעט מצמררת, של היחס לחרדים . לפי סקר זה, בעוד % 2 בלבד מהחרדים אמרו על עצמם שהם 4 התלונות החוזרות שונאים חילונים, % 38 מהחילונים השיבו שהם שונאים חרדים . ונשנות של חרדים שהם מושא לשנאה אינן אפוא בגדר פרנויה, אלא משקפות את המצב לאמיתו . באופן טבעי עוינות זו באה לידי ביטוי גם בעולם הממשי, למשל בשוק העבודה ; גברים חרדים ונשים חרדיות סובלים מסוגים שונים של אפליה 5 הכרה בעובדות אלה מעלה את גם בקבלה לעבודה וגם במקום העבודה עצמו . החשש שמה שמניע את הביקורת נגד החברה החרדית הוא דעה קדומה נגדם, ולא הטעמים המוסריים או הפרגמטיים המועלים לגופו של עניין . היא מעלה את החשד שהטעמים הללו הם רציונליזציה לְיחס עוין מושרש של הלא-חרדים כלפי החרדים . אגב, גם הדיון במושג המרחב הציבורי במובנו המצומצם בהקשר החרדי מבוסס לעיתים על הנחות מוצא אנטי-חרדיות, בעיקר ההנחה שהמרחבים הציבוריים הם חילוניים . מדובר בהנחה בעייתית, כי מנקודת מבט ליברלית המרחבים הציבוריים אמורים להיות ניטרליים, לא חילוניים ולא חרדיים . כיכרות הערים, הפארקים, גני השעשועים, חופי הים וכך הלאה פתוחים לשימושם של כל האזרחים, אגב התחשבות, במידת האפשר, בצרכים, באינטרסים ובערכים של כולם . אף שמקומות אלה מצויים תמיד בשטח השיפוט של איזו שהיא רשות מקומית, הם אינם שייכים לרשות או לתושביה במובן זה שמי שמגיע מ"בחוץ" לא יכול להשתמש בהם . לכן הפארק בעפולה, למשל, אינו שייך לתושבי עפולה, והם אינם יכולים למנוע מהלא-עפולאים להיכנס אליו . כך גם לגבי חופי הים ; רצועת החוף אינה שייכת ליישובים השוכנים לאורכה, אלא לכלל אזרחי המדינה . למרות שלעיריית תל אביב יש מעמד מיוחד בחופי הים שבשטח השיפוט שלה — היא שמעניקה רישיון 4 ראו מדד הקיטוב של פנימה, אתר פנימה : פתרונות ישראליים . 5 ראו למשל חיים ביאור, "חרדי בוגר 8200 לא יצליח למצוא עבודה — רק בגלל המראה שלו", דה – מרקר, 2014 . 8 . 14 ; מוריה מסלטי, ינון כהן, יצחק הברפלד ומשה סמיונוב, "אפליה כלפי חרדים בשלב השכירה לעבודה : מחקר היענות", עבודה חברה ומשפט טו ( 2018 ) : 155 - 176 ; וכן דוח של שדולת הנשים מדצמבר 2020 על אפליית נשים חרדיות בשוק העבודה : יערה מן ועמית קובו – רום, "נשים חרדיות בשוק העבודה — אפליה מרובה : ניתוח פניות לקו הפתוח לזכויות נשים חרדיות בעבודה", שדולת הנשים בישראל .
|
|