במקום מבוא: הוויכוח על רפורמות בחברה החרדית

עמוד:12

דני סטטמן 12 דיון הוגן ונטול פניוֹת ; ובמקום לספק תקציר של מאמרי הקובץ, אתייחס בדבריי לכמה מן הטענות המופיעות בהם . הואיל והדברים שאני מפתח כאן שנויים במחלוקת, וכנראה לא יתקבלו על דעתם של רבים מהחרדים, ביקשתי מהרב יוסף מילר להגיב אליהם במאמר נפרד, ולשמחתי הוא נענה ברצון . אני מקווה שהעיון בשני המאמרים האלה — קודם שלי ואחר כך של הרב מילר — יסייעו לקוראים להגיע להבנה טובה של סוג הטיעונים שממלאים תפקיד בחילוקי הדעות על יחסה הראוי של המדינה לציבור החרדי . שאלות על החרדים והמרחב הציבורי נסבות בדרך כלל על זכותם של החרדים לעצב את המרחב הציבורי, דהיינו את המרחב המשותף לחרדים וללא-חרדים, לפי השקפת עולמם, למשל בהתאם להלכות שבת, בהתאם לנורמות צניעות מסוימות או בהתאם לדיני הכשרות . בשנים האחרונות יש עניין מיוחד בהיבט המגדרי של שאלות אלה, דהיינו בשאלה אם מותר לקיים הפרדה מגדרית, על פי נורמות הצניעות החרדיות, במרחבים ציבוריים כמו אוניברסיטאות או אולמות ציבוריים . אין חולק על כך שבמרחבים חרדיים מובהקים כמו בתי כנסת או מוסדות לימוד, או כמובן בתים פרטיים, מותר לחרדים בדרך כלל לקבוע את 2 אבל כאשר יוצאים ממרחבים אלה אל מרחבים "ניטרליים", לא מובן הנורמות, מאליו שמותר להם לעשות זאת . נקל לראות כיצד הבנה זו של המושג עשויה להתרחב אל עֵבר שאלות כלליות ויסודיות בדבר יחסה של המדינה לחרדים, שהרי אלה יוצאים מן המרחב הפרטי שלהם לא רק במובן הגאוגרפי אלא גם במובנים אחרים דוגמת השתתפות בתהליכים פוליטיים, שהם כמובן "ציבוריים", או שימוש ב"כסף ציבורי" . תחת הכותרת "החרדים והמרחב הציבורי" ניתן אפוא המציאות הרבה יותר מורכבת . ברם ההכרח לא יגונה ולכן אשתמש גם אני בתוויות . כתווית לקבוצה שאינה חרדית אשתמש לעיתים ב"לא – חרדים" ולעיתים ב"חילונים", אף שאני מודע כמובן לכך שהקבוצה הלא – חרדית כוללת לא רק חילונים . כמו כן, המונח "לא – חרדים" יתייחס לעיתים ליהודים לא – חרדים ולעיתים לאזרחים הלא – חרדים, ובכללם האזרחים הלא – יהודים . אוסיף גם את המובן מאליו : כאשר אני אומר ש"החרדים" חושבים כך וכך או שה"חילונים" טוענים כך וכך, אינני מתכוון לכולם . 2 כוונתי שאין חולק על כך שהמדינה לא צריכה להתערב בהכוונת ההתנהגות במרחבים הנזכרים . מבחינה מוסרית עדיין עשוי מאן דהוא לחשוב שההפרדה בין גברים לנשים במרחבים אלה פסולה, בדיוק כפי שיכול אחֵר לסבור שהתרבות החילונית פסולה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר