|
עמוד:12
12 פרק ראשון בקערות ההשבעה אנו מוצאים נוסחאות נידוי נגד שדים ולעיתים נגד בני אדם . כך למשל בקערה VA2416 : 21 ( 4 ) [ . . . ] אשבעיתינכון במלאכין ( 5 ) קדישין ובישמיה דמיטטרון מלאכה דכיה נידריאל ונוריאל והוריאל וססגביאל ( 6 ) והפכיאל ומהפכיאל [ . . . ] ( 7 ) [ . . . ] דתיזלון ותיהפכון חרשין בישין ומעבדין תקיפין ונידרא ולוטתא ושיקופתא ואשלמתא ( 8 ) ושיפורי ושמתתא דאית ליה בביתיה ובפגריה ובגושמיה לאבא בר ברכיתא דתיזלו ותיתהפכון על כל ( 9 ) דלט יתהון תרגום : השבעתי אתכם במלאכים קדושים ובשמו של מטטרון המלאך הטהור נידריאל ונוריאל והוריאל וססגביאל והפכיאל ומהפיכאל . . . שתלכו ותהפכו כשפים רעים ומעשים תקיפים ונדר וקללה ומכה ותשלום ושופרות ונידויים – שיש לו בביתו ובגופו ובעצמו – למען אבא בן ברכיתא, שתלכו ותתהפכו על כל ( מי ) שקילל אותם . בקערה זו נכתבה השבעה של שבעה מלאכים במטרה ש'יהפכו', כלומר יסבו, את הנזקים הרעים ששלחו לאבא בר ברכיתא בחזרה אל השולח ( counter - charm ) . בסוף רשימת הנזקים נזכרים שופרות ונידויים, בדומה למה שמצאנו בסיפור התלמודי . 22 אם כן, ייתכן שהסיפור מן התלמוד מעיד על פרקטיקה דומה לקבורת קערות ההשבעה, ובייחוד קערות הקללה . זאת ועוד, בסיפור אין ביטוי להפרדה בין חוק ומשפט לבין מה שיכול להיתפס בחשיבה מודרנית כמאגיה : רב יוסף מציע לקבור כתב נידוי 'משפטי' בטקס 'מאגי' – ותוצאת הטקס היא מותו של האיש האלים . 21 לוין, קערות קללה, עמ' 46 . לרשימת קיצורי הקערות ראו פרק הביבליוגרפיה . 22 לפירוט על השופרות בקערות ועל הקשר שלהם לנידוי וכן לסיפור התלמודי, ראו : מורגנשטרן ופורד, מילים, עמ' 224 – 226 . איור 3 : כד ועליו אותיות מרובעות
|
|