|
עמוד:13
מבוא 13 מלבד הדמיון בפרקטיקת ההטמנה של מסמך משפטי, ישנן זיקות נוספות בין הקערות ובין ספרות חז"ל – הן זיקות מובהקות הן זיקות רמוזות . זיקות מובהקות הן ציטוטי משנה, אזכור שמות רבנים על גבי הקערות וכדומה . תחום זה זכה לתשומת לב מצד חוקרים, ותוצאות המחקרים התפרסמו במהדורות מדעיות של הקערות וכן במאמרים . 23 זיקות רמוזות הן מונחים ומושגים המשותפים לספרות חז"ל ולקערות ההשבעה . ממחקרי עולה שקיימות מקבילות כאלו בשלושה תחומים עיקריים : מאגיה, ליטורגיה והתחום שיעמוד במוקד ספר זה – משפט . מבין שלושת התחומים הנזכרים, התחום שבו צפוי ביותר למצוא מקבילות הוא המאגיה, כגון קטעים בתלמוד הבבלי המכילים מרשמים, הוראות וסיפורים על סילוק שדים ומחלות . 24 למרות הפריחה שחלה לאחרונה בחקר המאגיה היהודית הקדומה, עדיין לא נעשתה עבודת השוואה מקיפה בין הקטעים המאגיים הנמצאים בספרות חז"ל ובין הטקסטים הכתובים על גבי קערות ההשבעה ; החוקרים שעסקו בתופעה זו העירו על מקבילות נקודתיות בלבד . 25 התחום השני שנמצאו בו מקבילות רבות הוא הליטורגיה . 26 גם בתחום זה נעשו השוואות נקודתיות, אך טרם פורסם מחקר שיטתי ומקיף . במחקרים שנערכו עד כה אפשר למצוא שלל דוגמאות למקבילות בין ספרות חז"ל ובין קערות ההשבעה . אפשר לחלק דוגמאות אלו לכמה קבוצות משנה : שימוש בפסוקים הנמצאים בסידור התפילה, שימוש בברכות, שימוש בסיומת 'אמן' ועוד . 27 ישנם גם שלושה מקרים מתועדים של ציטוט משנה ; שניים מהם הם ציטוטים ממשנת זבחים בקערות מאוסף סכוין, אשר מעידים כנראה על היכרות עם המשנה דרך סידור התפילה הקדום . 28 לאיתור מקבילות אלו בקערות ההשבעה חשיבות רבה לחקר התפילה היהודית בתקופה שהידיעות על הליטורגיה בה מועטות יחסית : אנו למדים באמצעותן על היכרותם של כותבי הקמעות עם התפילה המסורתית וכן על נוסחי התפילה טרם התגבשותה . 23 ראו : שקד, כיצד נפטרים ; הנ"ל, היכלות ; הנ"ל, רבנים בקערות ; גלר, ישוע ; לוין, הגט ; הנ"ל, ליטורגיה ; בוהק, קערות . 24 ראו במחקרים הקלאסיים של ליברמן ואורבך, ולאחרונה גם אצל בוהק והררי . לרשימה מפורטת של מחקרים אלו ואחרים ראו : בוהק, מאגיה יהודית, עמ' 351 , הערה 2 . למקבילות מילוליות במרשמים תלמודיים ראו : מנקין-במברגר, ספר מרשמים . 25 ראו לדוגמה : לוין, קורפוס, עמ' 18 – 21 , 78 – 79 , 117 – 120 ; בוהק, קערות, עמ' 258 ; מילר-קסלר, קערות, עמ' 45 . 26 בעניין זה ראו : נוה, כתובות, עמ' 151 ; הנ"ל ושקד, לחשים ופורמולות, עמ' 22 – 31 ; שקד, היכלות, עמ' 197 – 217 ; לוין, ליטורגיה, עמ' 163 – 184 ; וכן שפר, ליטורגיה, עמ' 541 – 556 . 27 לעיתים ההקבלה אינה רק בשימוש בפסוקים זהים, אלא אף בסדר הופעתם . כך מדגים לוין בהקבלה בין שיבוץ פסוקים בקערה M108 ובין סדר קריאת שמע על המיטה אצל רב עמרם גאון ; ראו : לוין, קורפוס, עמ' 71 – 74 ; הנ"ל, ליטורגיה, עמ' 171 – 174 ; מנקין-במברגר, רפואה והתגוננות . 28 לקערות ממשנת זבחים ראו : שקד, צורה ותכלית, עמ' 4 – 5 , 23 – 34 . למשנת שבועות ראו בהמשך הפרק . וראו דיון אצל שקד, כיצד נפטרים, עמ' 2 – 13 ; תן-עמי, מוטיבים .
|
|