קערות ההשבעה הבבליות

עמוד:11

מבוא 11 שני כרכים המכילים קריאות של קערות חדשות . 14 בשני העשורים האחרונים חלה התעוררות בתחום, בייחוד לאור גילוין של מאות קערות חדשות . מאז שנת 2000 פרסמו יהודה סגל, דן לוין, קריסטה מילר-קסלר, שאול שקד, סיאם בהיירו, ג'יימס נתן פורד, משה מורגנשטרן ואחרים טקסטים של מאות קערות חדשות ; יותר מ- 1,000 קערות נוספות צפויות להתפרסם בשנים הקרובות . 15 למרות פרסומן של הקערות החדשות המחקר בתחום עדיין מועט ביותר, ועד עתה עסקו בהן בעיקר פילולוגים ובלשנים ; גם המחקר על הזיקות בין קערות ההשבעה לספרות חז"ל אינו מפותח דיו, ועד כה נכתבו רק כמה מחקרים בנושא . 16 קיומן של קערות ההשבעה עצמן אינו מוזכר במפורש בתלמוד הבבלי, אך לא פעם מוזכר שימוש בקמעות . 17 גם הקערות עצמן קרויות קמעות, וחלקן אף פותחות במילים 'הדין קמיע' ( קמיע זה ) . 18 אפשר אולי למצוא רמז למציאותן של קערות ההשבעה באגדה הבאה ממסכת מועד קטן, אשר מערבת בין מאגיה למשפט : 19 ההוא אלאמא דהוה קא מצער ליה לההוא צורבא מרבנן, אתא לקמיה דרב יוסף, אמר ליה : 'זיל שמתיה' . אמר ליה : 'מסתפינא מניה' . אמר ליה : 'שקיל פתיחא עליה', אמר ליה : 'כל שכן מסתפינא מניה', אמר ליה : 'שקליה ואחתיה בכדא ואחתיה בי קברי וקרי ביה אלפא דשיפורי בארבעין יומי' . אזל עבד הכי, פקע כדא מת אלאמא . תרגום : ( מעשה ב ) איש אלים שהיה מצער תלמיד חכמים . בא ( התלמיד ) לפני רב יוסף . אמר לו ( רב יוסף ) : 'לך נדהו ! ' . אמר לו ( התלמיד ) : 'מתיירא אני ממנו' . אמר לו : 'טול ( וכתוב ) עליו כתב נידוי' . אמר לו : 'כל שכן שמתיירא אני ממנו' . אמר לו : 'טול אותו ( את כתב הנידוי ) והנח אותו בכד והנח אותו בבית הקברות, ותקע בו אלף שופרות ב ( משך ) ארבעים יום' . הלך ועשה כך, פקע הכד והאיש האלים מת . בסיפור זה אנו עדים לפרקטיקה של קבורת כתב נידוי המלווה בטקס מסוים . מעשה זה מוביל למותו של האיש האלים שהתנכל לאחד מתלמידי החכמים . אפשר למצוא כמה נקודות דמיון בין המתרחש בסיפור זה ובין קערות ההשבעה : ראשית, קבורת הכד בבית הקברות . כפי שהוזכר לעיל, חלק מקערות ההשבעה נמצאו בבתי קברות . שנית, בסיפור נזכר כד ששימש להנחת כתב הנידוי, וכדים שעליהם השבעות נמצאו בכמה אתרים ( ראו איור 3 ) . 20 שלישית, בסיפור שבתלמוד התוכן שהוטמן באדמה הוא כתב הנידוי, וגם 14 נוה ושקד, קמעות וקערות ; הנ"ל, לחשים ופורמולות . 15 סגל, קערות ; לוין, קורפוס ; מילר-קסלר, קערות ; שקד, פורד ובהיירו, קערות ; לוין, קערות קללה ; פורד ומורגנשטרן, קערות . 16 ראו למשל : תן-עמי, מוטיבים ; שקד, צורה ותכלית ; הנ"ל, כיצד נפטרים ; הנ"ל, היכלות ; גלר, ישוע ; לוין, הגט ; הנ"ל, ליטורגיה ; בוהק, קערות . 17 ראו לדוגמה סוגיית 'קמע מן המומחה', בבלי, שבת סא ע"א – ע"ב . 18 ראו לדוגמה : M138 , M123 , M108 , IS61 , IS53 , IS48 , IS47 , AIT10 , AIT1 ועוד . 19 מועד קטן יז ע"א – ע"ב, כתב יד תימני, קולומביה X893 – T141 ( עם פיסוק והשלמת קיצורים ) . על הסיפור התלמודי והקשר לקערות ראו : בוהק, מאגיה יהודית, עמ' 406 . 20 ראו : לוין, קערות, עמ' 11 , ותצלום הקערה, שם, עמ' 20 .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר