|
עמוד:10
10 מבוא בספרדית, ערבית ועברית כפי שאפרט להלן, אך בד בבד שמרו בקפידה על מורשתם התרבותית-ספרדית מימי גירוש ספרד, לרבות שימור השפה הקסטיליאנית . אפיון ראשוני זה מאפשר לבחון את האפשרות להכללתם ב'תפוצות הספרדיות', שהמערביות שבהן היו בסיס להתפתחות התאוריה של 'יהודי נמל' . בחיבור זה אבחן את הנתיב למודרנה שעשתה 'תפוצה ספרדית' שהתנהלה בסביבת רוב מוסלמי בעידן של ניסיונות התגבשות צירים המקשרים בין מרכזים מערביים מתקדמים ובין אזור מתפתח כפריפריה, באגן הים התיכון . אטען כי חדירתן של המדינות המערב-אירופיות – ספרד, בריטניה וצרפת – למרוקו ופעילותם של ארגונים יהודיים-אירופיים המקדמים פילנתרופיה לצד פוליטיזציה כלל- יהודית, יצרו תנאים דומים לאלו שבפרדיגמת 'יהודי נמל' . הואיל וכך נוצרה עילית יהודית מקומית המקדמת את שילובה המודרני של הקבוצה כולה . המחקר מציב למבחן את השאלה : האם ניתן לכלול את התפוצה היהודית בעיר הנמל תיטואן וסביבותיה בפרדיגמה המורחבת של 'יהודי נמל' בעידן הקדם-קולוניאלי הרשמי בשנים 1859 – 1912 ? באופן אופרטיבי יתמקד המחקר בתמורות הרבגוניות בחיי יהודי תיטואן ויתמודד עם הסוגיות הבאות : תמורות משפטיות : האם חל שינוי במעמדם המשפטי והפוליטי הנחות של יהודי תיטואן ( שעד שנת 1860 נמצאו תחת 'תנאי עֻמר' ) , טרם החלת הפרוטקטורט הספרדי ב- 1912 ? סוגיה זו תיבחן נוכח פעילותם של אישים וארגונים יהודיים-מערביים ; פעילותם של נציגים דיפלומטיים בעיר ; ושילובם של סוחרים, סוכנים ופקידים יהודים בעשייה הכלכלית והמדינית . תמורות דמוגרפיות : כיצד השפיעה הגברת מעורבותן של המעצמות, של אישים ושל ארגונים יהודיים ממדינות מערב אירופה על תנועות טבעיות ותנועות מלאכותיות בקרב האוכלוסייה היהודית בתיטואן בתקופה הנדונה ? מהם מאפייני הפיזור המרחבי של האוכלוסייה היהודית של תיטואן ? האם נוצר 'מפנה מרחבי' ( spatial turn ) בקנה מידה גלובלי בהתפתחות התפוצה היהודית בתיטואן לתפוצה רשתית שגרעינה הוא הקהילה היהודית של תיטואן, וכיצד ? תמורות מוסדיות במגזר הציבורי הקהילתי : כיצד פעלו מוסדות הקהילה לקידום תהליכי מודרנה בקרב חברי הקהילה ? מה הייתה מידת השפעתה של קהילת תיטואן בעלת המורשת ההיספנית העתיקה על קהילות הבת בצפון מרוקו ועל קהילות נוספות במדינה ובמרחב הבין-לאומי ? האם נוצרה רשת תפוצתית חדשה שגרעינה המוסדי הוא הקהילה היהודית של תיטואן ? תמורות בחינוך והשכלה : אבחן כיצד ועד כמה חדר חינוך מודרני למערכת החינוך היהודית-מסורתית, ועד כמה השתנו ההבדלים המגדריים בחינוך היהודי בתקופה הנדונה . מחקרי יבחן בפרט אילו תמורות חלו במערכת החינוך של קהילת תיטואן בעידן הקדם- קולוניאלי הרשמי, וכיצד השפיעו בתי הספר של כי"ח ( Alliance Israélite Universelle ) , על שילובם ועל דפוסי חייהם של בני הדור הצעיר בהזדמנויות ההשכלתיות החדשות שנוצרו .
|
|