|
עמוד:8
דיווחו על רמות דחק בינוניות, גבוהות או גבוהות מאוד ( כהן-לוק ועמיתיה, 2023 ) . אין ספק כי יידרשו זמן, ידע ומיומנויות על מנת לסייע לשיקומם של הנפגעים הישירים אך גם לאימוץ דרכים שונות שבהן ניתן לסייע לאוכלוסייה כולה בצמצום תחושות של רה-טראומטיזציה ובקידום הסתגלות חיובית וצמיחה . קורבן וקורבן עבירה ראשיתו של המושג "קורבן" בתרבויות קדומות, ומקור המילה "קורבן" במושג הלטיני victima . עד מחצית המאה ה- 19 הייתה משמעות המושג "קורבן" דתית בעיקרה, ונבעה מרעיון הקרבת קורבנות, המוזכר בתנ"ך, שם מתואר מצב שבו אדם, ציפור או בעל חיים אחר מוקרב לאל . במהלך השנים הושאל המושג לתחומים אחרים ומשמעותו התרחבה, והוא קיבל משמעויות נוספות, רובן שליליות . בספרות התיאורטית ובספרות המחקר ישנן מגוון הגדרות למילה "קורבן" . החל בהגדרה צרה שעל פיה קורבן הוא אדם שחווה פגיעה, אובדן או מצוקה, וכלה בהגדרה רחבה שכוללת גם קבוצה או מוסד שנפגעו או נגרם להם נזק על ידי אחרים או בעקבות אירוע כלשהו . ההגדרה הרחבה כוללת גם מרכיב סובייקטיבי, שלפיו ישנם נפגעים שאינם תופסים את עצמם כקורבנות, אבל החברה רואה בהם קורבנות ( 1989 , Fattah ) . ההגדרה הרחבה ביותר מגדירה כקורבנות אנשים, קבוצות או מוסדות שנפגעו או נגרם להם נזק על ידי אחרים או בעקבות אירוע כלשהו, והם תופסים או לא תופסים את עצמם ככאלה, בין שהסביבה תופסת אותם כקורבנות ובין לאו ( 1990 , Landau and Freeman - Longo ) . הגדרה רחבה זו כוללת מצבים שבהם האדם מוגדר כקורבן על אף שאינו מגדיר כך את עצמו . לדוגמה, אישה בחברות מסורתיות המנועה מלצאת לעבודה אך אינה תופסת הגבלה זו כפגיעה שמציבה אותה במעמד של קורבן או נערה שנפגעה מינית על ידי אביה ואינה רואה את עצמה כקורבן, אך בחברה המערבית הליברלית היא מוגדרת כקורבן . ייתכנו גם מקרים מנוגדים, שבהם קבוצות תרבותיות עשויות להגדיר נשים כקורבנות, לדוגמה, נשים שנמצאות תחת טרור כלכלי מצד בעליהן על אף שהחוק הכתוב עדיין אינו מכיר בקורבנות זו . קוויני ( 1974 , Quinney ) מדגיש רונית פלד-לסקוב, אפרת שהם, מאיר חובב 8
|
|