|
עמוד:8
טוב יותר - לאפשר להם לספר ; ולסיפוריהם כדאי להוסיף פרקי מחקר והגות על היבטים שונים של מלחמה וחינוך - ולעשות ספר . חרבות ברזל צריכות מקלדות . פניתי לאנשי חינוך שהתגלו כמנהיגי חינוך במהלך המלחמה - ישנם רבים כאלה, פניתי רק ל"מדגם מייצג" - וביקשתי מהם שיספרו על מסגרות החינוך שהקימו במרכזי המפונים ועל מעשי חינוך אחרים . למרכז המפונים הגדול ביותר באילת נשלח חוקר, "צופה משתתף" . אחר כך ביקשתי מחוקרים והוגים לתרום פרק על היבט כלשהו, הנמצא בתחום התמחותם, אודות מלחמה וחינוך . חלקו הראשון של הספר, "יומני מלחמה", כולל תיאורים ותובנות של אנשי-מנהיגי חינוך שהשתתפו בהקמתן של מסגרות חינוך למפוני הנגב המערבי . הם הגיבורים של החינוך במלחמה ושל הספר . רובם הגיעו מיוזמתם למרכזי המפונים מייד לאחר 7 באוקטובר, עברו בין העקורים ההמומים בבתי המלון, חילצו מהם מידע רלוונטי, גייסו מחנכים מקהילות המפונים ומחוץ לקהילות, והפכו אתרים בבתי המלון ומחוצה להם לאתרי חינוך . אתרי החינוך הללו סייעו למפונים לשקם חלקית את השגרה שנעקרו ממנה ואת עצמם . חלקו השני של הספר, "מחקר", כולל מחקרים של היבטים היסטוריים, תקשורתיים, פסיכולוגיים, סוציולוגיים ופדגוגיים של חינוך ומלחמה . וחלקו השלישי, "הגות", מתבונן בהיבטים שונים של החברה, התרבות והחינוך בצל המלחמה . הספר הופק מהר וברעש המלחמה . ספרי "מלחמה וחינוך" שיופקו בהמשך יהיו בוודאי ממוקדים והדוקים יותר . אך להיצמדות למאורעות החינוך במלחמה - לכתיבה עליהם ועל משמעויותיהם בעודם מתרחשים או זמן קצר לאחר התרחשותם - יש ערך ייחודי שספר זה מבקש לשמר . מלחמת 7 באוקטובר היא גם, אם לא בעיקר, מלחמתו של העורף . בעורף יש לחינוך תפקיד מרכזי . אנשי החינוך מילאו אותו, לעיתים הקדמה 8
|
|