מבוא

עמוד:12

12 | החינוך הקיבוצי בגיל הרך ( בדיעבד ) במוסדות התנועות ללינה המשפחתית . תהליכים אלה אירעו בהדרגה, תחילה בחבר הקבוצות ובאיחוד הקבוצות והקיבוצים בשנות החמישים והשישים של המאה ה - 20 , בהתאמה, אחר כך בקיבוץ המאוחד באמצע שנות השבעים, ולבסוף בקיבוץ הדתי בראשית שנות השמונים ובקיבוץ הארצי בסופו של אותו עשור, אז הושלם המעבר ללינה משפחתית ( דרור, 2002 ) . בתנועות הקיבוציות הייתה פתיחות לחידוש, והתנסויות פדגוגיות ייחודיות התכתבו עם תאוריות חינוכיות חדשות ( דרור, 2021 ) . אנו, כותבי הספר, איננו "חסידים שוטים" ואיננו מציעים דוגמות חינוכיות חקוקות בסלע ותורה אחת שאין בלתה . ברוח התעוזה של דור המייסדים, שהעזו לחדש, לבקר את "העולם הישן" ולעיתים גם להיאבק על עקרונותיהם כנגד אלה שחלקו עליהם, הספר הנוכחי מזמין למחשבה חדשה ולהתבוננות רעננה בשאלה : מהו חינוך איכותי כיום, ובייחוד בשנות חייו הראשונות של האדם ? במסגרת זו אנו שואלים מה אפשר לקחת מסיפור החינוך בגיל הרך באורנים ולהתאים לגן הילדים העכשווי ולכל הקשר חברתי ותרבותי אחר . האם לדוגמה "הגן הקיבוצי" ברוח אורנים רלוונטי גם לגן ילדים בעיר הגדולה ? האם הוא מתאים לגן של ילדים שהגיעו לישראל זה מקרוב, ילדי עולים ומהגרים ? אולי גם לגני ילדים בארצות אחרות שמתמודדות עם הקמת מערכת חינוך לגיל הרך ? האם אפשר לאמץ רק עקרונות אחדים מתוכו ולא את התפיסה הכוללת ? אלו חלק מהשאלות שננסה להשיב עליהן . עם מלאת שבעים שנה למכללת אורנים בזמן כתיבת שורות אלו, יש חשיבות לבחינת תרומתה לחינוך בגיל הרך באמצעות קולם הזוכר, המתאר והמהרהר של מחנכות ומחנכים שצמחו באורנים . חלק מהמרואיינות ומהכותבות בספר זה נולדו וגדלו בלינה משותפת, וכשהתבגרו הפכו למחנכות בקיבוציהן ובקיבוצים אחרים . כבר כתבו לפנינו על החינוך הקיבוצי בגיל הרך, אך במקרים רבים, הכתיבה ייצגה קולות יחידים והדגישה היבטים ייחודיים ומסוימים . אנו מבקשים לערוך אינטגרציה בין הקולות השונים ולהציג תמונה שלמה, על מורכבותה וגווניה . מבנה הספר בספר שלפנינו ארבעה שערים . השער הראשון והשני מביאים את סיפור חייהם המקצועי, שהוא גם סיפור חייהם האישי, האינטימי, של מחנכות ומחנכים בגיל הרך, בני דורות שונים . סיפורים אלה משקפים זהות ובו בזמן בונים אותה ( ברונר, 2000 ; ג'וסלסון, 2015 ) . סיפורי חיים מקצועיים הפכו בעשורים האחרונים לכלי מרכזי לפיתוח ולגיבוש של השקפת עולם מקצועית ולמרכיב בהתפתחות המקצועית של מחנכים ומורים ( 2007 , Elbaz - Luwisch ) , ויש בהם ללמד חוקרים על תפיסות,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר