פרק 1: החלום הסיני

עמוד:13

פרק 1 : הנלום הסיני | 13 2 בסוף המאה עליית המפלגה הקומוניסטית הסינית בשנים רבות . התשע-עשרה כינו המעצמות האירופיות את סין "האיש החולה של מזרח אסיה" — כמתכונת הכינוי "האיש החולה של אירופה" שניתן לאימפריה העות'מאנית הגוועת . המונח העליב אינטלקטואלים סינים רבים והצדיק את תחושת הטינה כלפי המעצמות המערביות וכלפי גורמי חוץ אחרים . "הזרים מכנים אותנו 'האיש החולה' של מזרח אסיה", כתב המהפכן צ'ן טיאנחואה במרירות ב- 1903 : "גזע ברברי 3 הפצע המדמם הזה לא יוכל להתרפא כל זמן שסין לא תתפוס ונחות" . את מקומה הראוי בפסגת ההיררכיה העולמית . בשחר המאה העשרים החלו כותבים ואינטלקטואלים סינים להתפעם ממחקריהם של צ'רלס דרווין ושל תומס האקסלי . המושגים הדרוויניסטיים של תחרות והישרדות הובנו כדרך אשר בה יוכלו הסינים לנקום את ההשפלה שחוו מהמערב . המתרגם, החוקר והרפורמטור יאן פוּנחשב לאדם הראשון שתרגם למנדרינית את ספרו של תומס האקסלי אבולוציה ומוסר . יאן טעה טעות מרכזית אחת : הוא תרגם את הביטוי "הברירה הטבעית" כ"טָאוֹטָאי", או "הכחדה" — מונח שהשתלט על הדרך אשר בה הבינו הסינים את תורתו של 4 כלומר, לא זו בלבד שמי שנמצא בעמדת חולשה בתחרות דרווין . ייחשב חלש יותר, הוא גם ייכחד מהעולם הטבעי והפוליטי לחלוטין . "החלשים נטרפים בידי החזקים", כתב יאן פו, "והטיפשים משועבדים לחכמים, וכך, בסוף, אלה ששורדים . . . הם המתאימים ביותר 5 הוא הוסיף וכתב לתקופתם, למקומם ולסיטואציה האנושית שלהם" . שהמערב מניח ש"כל בני הגזע הנחות ייטרפו בהכרח בידי בני גזע 6 ב- 1911 ביסס סוּן יָאט-סֵן — אביה המייסד המודרני של עליון מהם" . סין — את תוכנית ההישרדות הגזעית שלו . סון דמיין את סין נלחמת במעצמות זרות כחלק מהתנגדות לאיום "ההכחדה הגזעית" בידי הגזע 7 רעיון זה הלבן, שביקש להכפיף אליו את הגזע הצהוב ואף להכחידו . אומץ שוב ב- 1949 . כתביו של מאו מלאים רעיונות דרוויניסטיים . אחד משני המתרגמים שהשפיעו עליו יותר מכול הגיע למסקנה שרק שני גזעים, הצהוב והלבן, יהיו חלק מהמאבק העתידי, אשר בו הלבנים

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר