מבוא

עמוד:10

10 אנתרופוקן : עידן האדם יחסי אדם - עולם : מהולוקן לאנתרופוקן החשיבה ההולוקנית העניקה כוח אדירים לאדם . האתוס של המהפכה המדעית על כיווניה השונים — מרציונליזם ועד אמפיריציזם, מפנומנולוגיה ועד פוזיטיביזם — הדגיש את עליונותו של האדם על פני סביבתו החומרית . המודרניות הדגישה גם את הכוחות המגבילים את יכולותיו, אבל הכוחות האלה היו קשורים למבני כוח חברתיים שגם הם בתורם אינם אלא יצירי אדם . החשיבה האנתרופוקנית ממשיכה את קו הטיעון ההולוקני עד למחציתו : כוחה של האנושות ליצור עולם הוא כה רב עד שהפך שווה ערך לכוח טבע . מכאן והלאה נפרדת המחשבה האנתרופוקנית מזו ההולוקנית : במחשבה ההולוקנית נשמרת הפרדה בין ההיסטוריה של האדם להיסטוריה של הטבע, ואילו במחשבה האנתרופוקנית הן מתמזגות לכדי נרטיב אחד . במחשבת האנתרופוקן אין הפרדה בין ההיסטוריה והעתיד של מוסדות חברתיים ובין ההיסטוריה והעתיד של כדור הארץ . גם "האדם" וגם "העולם" עוברים המשגה מחודשת . ברונו לאטור טען בהקשר אחר ש"טבע" ו"תרבות" הם צדדיו של מטבע אחד שמתהפך פעם לכאן ופעם לכאן ( 1993 Latour ) . ביחס לדיון באנתרופוקן, לאטור טוען כי שני הצדדים — הן ה"טבע" הן ה"תרבות" — שייכים לאותו מרחב אפיסטמולוגי . מולם הוא מציב את מה שהוא מכנה "העולם" או "יצירת עולם" ( Latour 2017, 39 ( ) worlding ) . לדבריו, המפעל הגדול של המודרניות הוא שרטוט בלתי פוסק של קווי הגבול בין "טבע" ל"תרבות" . פעולה זו היא שמאפשרת את השליטה של האדם בסביבתו הפיזית . מבחינה זו, טוען לאטור, "טבע" הוא תמיד ארטיפקט תרבותי . אך מול היכולת הזאת ניצבת מציאות מסדר גודל אחר, עם קוסמולוגיה שונה לחלוטין ממה שהמחשבה ההולוקנית הבינה כ"טבע" . המחשבה האנתרופוקנית שלאטור מציע מנסחת סדרת שאלות על יחסי אדם - עולם ללא תשובות ברורות : מי אנחנו ? האם אנחנו עדיין "בני אנוש" ? היכן אנחנו שוכנים ? איזה סוג של טריטוריה, קרקע, חלל או מקום עלינו לתפוס, ועם מי עלינו להיות מוכנים לחלוק אותו ? באיזה עידן אנחנו, לא במובנים של לוח שנה אלא במונחי המקצב, הסנקציה, תנועת הזמן ? כיצד ולמה הגענו למצב שבו שאלות אקולוגיות מטריפות את דעתנו ? מה היו הדרכים שהובילו אותנו והמניעים שהנחו אותנו ? לכל אחת מהשאלות הללו יש כמה תשובות, וזה בדיוק מה שמבלבל ; על אחת כמה וכמה כאשר התשובות כבר אינן מתיישבות — כפי שקורה היום — עם מה שאנחנו רואים בטבע ומבינים כ"טבע" . מה יקרה, למשל, אם ניתן תשובות שונות לחלוטין לשאלות שמגדירות את יחסנו לעולם ? מי אנחנו ? אנחנו שוכני ארץ ולא בני אנוש . היכן אנחנו מוצאים עצמנו ? על כדור הארץ ולא ב"טבע", ואולי ליתר דיוק, על האדמה עם ישויות מוזרות אחרות בעלות דרישות וצרכים שונים ומשונים . מתי ? אחרי שינוי יסודי, אפילו קטסטרופלי, או רגע לפני התממשות האסון [ . . . ] . איך הגענו הנה ? בעקבות סדרת טעויות בזמנים הקודמים שבהם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר