מבוא — האם הכלה במלוא הדרתה?

עמוד:9

מבוא — האם הכלה במלוא הדרתה ? | 9 של ההכלה חלה על מדיניות ועל פעולות המאפשרות לאנשים השתתפות בקבלת החלטות הנוגעות לחייהם . לפיכך, יש להבין הכלה בהקשרים של פוליטיקה, יחסי כוח והשתתפות חברתית . פרקטיקות של הכלה מתפרשות על פני תחומים מספר . בממד האישי, למשל, יילמדו מיומנויות של יכולת-פעולה ( agency ) המבטאות התנגדות, כמו סנגור עצמי, מוּדעות ביקורתית או יצירת נראות ( אמיתי, 2018 ; קוזמינסקי, 2004 ) . כהשלמה לכך יש להדריך ולאמן גם את אנשי המקצוע ( כמו מטפלים ומחנכים ) בפרקטיקות של הכלה, כמו אי-נטישה, מסגור מחדש של מצבי חיים, קיום שיחות מחברות ותכנון תוכניות מותאמות ( אבישר, 2010 ; 2017 , Razer & Friedman ) . בממד הקבוצתי יתארגנו קבוצות לשימור זהותן ולביטוין ולמשא ומתן עם החברה על קבלתן ( 2010 , Ledwith & Springett ) . עוד פרקטיקות של נגישות עוסקות בנגישות לזכויות, בעיגונן בחוק ובהסדרים ובמיצוין ( International Movement ATD Fourth World et al . , 2015 ) . גם פרקטיקות שיתופיות מקדמות הכלה — תהליכי שיתוף של מקבלי שירות מאנשי מקצוע והשתתפות של פרטים בהשפעה על חייהם מקדמים התמזגות טובה יותר תוך שימור הייחודיות והאינטרסים של המשתתפים ( צ'רצ'מן וסדן, 2003 ; שמר, 2016 ) . ההתמודדות הגוברת עם שונות בארגונים ובקהילות העלתה על סדר היום את הפרקטיקה של ההכלה ואת חשיבותה . אפשר כיום לראות ברשויות מקומיות או ממשלתיות מחלקות ומשרדים הנושאים שמות כגון המחלקה לגיוון / הכלה / שוויון . נוסף על כך, קמות קואליציות וועדות העוסקות בכך, לדוגמה בישראל הפורום לגיוון בתעסוקה, עמותות שמטרתן הכלה, מיזמים כגון התקווה הישראלית מבית הנשיא וועדות או בעלי תפקידים בארגונים כמו ממוני גיוון . יתרה מזו, העמקת השיח מתבטאת גם בפיתוח מדדי גיוון, כדוגמת גיוון בתעסוקה, מדדי גיוון מגדרי בארגונים ובבתי ספר והעמקת המחקר והידע היישומי בנושא ( אגמון-שניר ושמר, 2016 ; בשיר, בן פורת ויונה, 2016 ; רואר-סטריאר ונדן, 2021 ) . אנדרו סולומון ( 2019 ) , שחקר משפחות לילדים עם מוגבלות, עומד על האירוניה הטבועה בהכלה . לדבריו, אנשים המשתייכים לקבוצות מיעוט, למעשה, נלכדים בצורך להגדיר את עצמם בניגוד לרוב כדי לשמר את זהותם . אך ככל שאותו רוב דווקא מכיל ומקבל אותם, עליהם לשוב ולזקק את שונותם ואת ייחודיותם כדי שהיא לא תקרוס ותיטמע ברוב . תובנה זו מעלה תהייה באשר למוחלטות ההנחה, שהכלה תמיד רצויה . בעצם, הכלה המטשטשת עם הזמן את האותנטיות נהפכת לפרקטיקה דכאנית בפני עצמה . קרבה עמומה זו בין הכלה להדרה מחייבת להבין לעומק גם את נפתולי ההדרה וחסמיה . הדרה חברתית, על פי הגדרת האומות המאוחדות, היא תהליך של דחיקה לשוליים של קבוצות באוכלוסייה על בסיס הזהות החברתית שלהן, כגון אנשים החיים בעוני

מוסד ביאליק

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר