|
עמוד:VII
לילי קשטיכר - האישה שכתבה באושוויץ | VII לילי קשטיכר - האישה שכתבה באושוויץ | VII אבל אדם פרטי שכותב ? על כך טרם שמעתי . היו אומנם כתבי-יד של כותבים שניסו לשכנע כי כתבו באושוויץ, אך לאחר בדיקה קפדנית התברר שלא כך היה, ושכתביהם משויכים למעשה למקור אחר, כפי שיוסבר בפרק השלישי של ספר זה . האוצר שדניאלה הביאה עימה היה גדול מכפי שיכולתי להעלות בדעתי או לקוות לו . לילי קשטיכר לא רק כתבה מקבץ שירים באושוויץ-בירקנאו ואיירה חלק משיריה, היא גם חיברה קוד התנהגות לה ולחברותיה לבלוק, כדי לאפשר להן קיום מהוגן במקום שההגינות והחמלה פסחו עליו . את קוד ההתנהגות הזה הרחיבה במחנה העבודה שאליו הועברה יחד עם חברותיה לבלוק, באובר-הוהנאלבה ( Oberhohenelbe ) שבשלזיה ( Schlesien ) . מאז אותה פגישה עם דניאלה סלה, אמהּ של הסטודנטית שלי, ועד כתיבת שורות אלו, אני מוסיפה להתחקות אחר עקבותיה של לילי קשטיכר, משווה את פיסות-הנייר שהותירה אחריה — שמצידן האחד שירים, ומצידן השני טפסים להזמנת ציוד ומקורן, ככל הנראה, במשרדים שמרצפתם נגנבו תוך סיכון חייה — לפיסות נייר אחרות שנשתמרו בארכיון המוזיאון באושוויץ, ניירות מהמשרדים באושוויץ-בירקנאו . כל זאת בסיועו של מנהל הארכיון באושוויץ-בירקנאו, ד"ר פְּלוֹסָה ( Dr . Wojciech Plosa ) , ובחוקרים ישראלים, ובראשם ד"ר גבריאל בר-שקד מארכיון יד ושם, להם אני חבה אינסוף תודות . מעבר לערכו ההיסטורי של עיזבון אושוויץ של לילי קשטיכר ולחידוש המחקרי המאתגר שהוא מציב, בזכות העובדה שנכתב באושוויץ-בירקנאו, הרי שיש לעיזבון ערך פמיניסטי והומני יוצא דופן, הודות לאישיותה של צעירה אחת שהאמינה כי אפשר לבצע מרד מטפיזי בגרמנים ולשרוד בתופת בזכות דאגה לזולת, הוגנות ואומנות . כתיבתה של לילי ייחודית ואותנטית, אבל הרבה מעבר לאיכותה האומנותית, זו היא עדות לרוח מנהיגות נשית, באוריינטציה סוציאליסטית מובהקת ומתוך הכרה בכוחה המרפא של האומנות והכתיבה . את מיזם היצירה הייחודי של לילי יש להעריך במיוחד לאור העובדה כי היא פעלה ללא רקע והשכלה מוקדמים בפסיכולוגיה, ובטרם הונהגה שיטת הטיפול של הביבליותרפיה המודרנית .
|
|