|
עמוד:10
10 מ א מ רי ש ד " ל 'מחקרי היהדות' יצא לאור בוורשה בשנת 1913 , בדפוס "הצפירה" ברחוב פאנסקה 40 , בשני כרכים . בכרך הראשון, שלושה שערים : 'יסודי התורה', 'תורה נדרשת' ( "כולל דרישות וחקירות על אמיתת תורת משה, ובראשו חקירות פילוסופיות על חכמת ההיגיון, כתבתיו אני, שד"ל, בשנת תקע"ה [ 1815 ] ולא השלמתי" ) , וגם ויכוח על חכמת הקבלה ( "מלאכת שד"ל בימי נעוריו [ 1826 ] , עם קצת נוספות אשר הוסיף בה אחר ימים ושנים" ) . הכרך השני של 'מחקרי היהדות' מחולק אף הוא לשלושה שערים : התורה שבכתב ( האמונה בתורת משה ; ספר ישעיה ; קדמות ספר איוב ; זמן חיבורם של אחדים ממזמורי תהלים ; דברי קהלת ; הכתב העברי ; על המילה ; גירוש נשים נכריות ) , התורה שבעל פה ( הסופרים הצדוקים והקראים ; בית הלל ובית שמאי ; כתיבת המשנה והרמב"ם ) , התורה והפילוסופיה . ( רש"י וראב"ע ; נגד שפינוזה ; צלם אלהים ; על הקבלה ; תמצית דעותיו ) . חלק מהמאמרים האלה כבר ערכנו והוצאנו לדפוס, ולא היה טעם להדפיסם מחדש . ( 'על החמלה וההשגחה', המבוססת על 'יסודי תורה', 'הויכוח' על חכמת הקבלה, פירוש למגילת קהלת ) , ולכן ביקשנו שם אחר, שונה מ"מחקרי היהדות" . האסופות השונות השתמשו, כאמור, כמעט בכל שם אפשרי לקבצים השונים, וכך הגענו ל'מאמרי שד"ל' . הוספנו כנספח מספר מאמרים נוספים, שפורסמו מעל במות שונות, וסברנו שהם חשובים להשלמת השקפת עולמו של שד"ל . חלק מהמאמרים הם בבואה לדיונים המתנהלים בין חכמי דורו . למשל : האם את ישעיהו ניבאו שני נביאים או רק אחד ; מה היא ההיסטוריה של כתב היד העברי ; על המצווה למול את הבנים ; על מועד חיבורם של מזמורי תהלים ; ההתייחסות לשפינוזה, שכתביו הולכים וקונים שביתה גם בין צעירי ישראל ; ועוד ועוד . אך חלקם הוא פרי ההתבוננות של שד"ל בינו לבין עצמו, ויצירת הגדרות חדשות בנושאי אמונה, טעמי המצוות, על היחס שבין אמונה לבין פילוסופיה, וכן דעתו על ר' יהודה הלוי, הרמב"ם, ר' אברהם אבן עזרא, על היחס אל הקבלה, ועוד נושאים רבים שאותם חקר שד"ל, והגיע בהם למסקנות משל עצמו . מחקרים רבים נכתבו על השקפת עולמו של שד"ל . יש הטוענים שהוא 'על גבול הרפורמה', אף שהוא עצמו תקף אותה קשות, והיה מתחלחל לקרוא זאת . הוא עצמו תאר את השקפתו בכינוי 'הדרך הממוצעת' . כאן
|
יונתן בשיא
|