|
עמוד:9
הקדמה 9 שבעידן המידע המשאב שעליו מתחרים יותר מכול אינו קרקע או כוח אדם, אלא תשומת לב . ארבעים שנה מאוחר יותר, הטלפון החכם מגלם את התגשמות הנבואה של סיימון . בישראל, שכ- % 75 מאוכלוסייתה 2 מדובר על זירת מאבק עצומה לכוחות המתחרים מחזיקים בטלפון חכם, על תשומת לב צרכנית . כל אחד מאיתנו מחזיק בכיס מכשיר שמאפשר לחברות ענק מסחריות כמו גוגל, אפל, פייסבוק ואמזון להתחרות על תשומת הלב שלנו . הן לא מתחרות רק בינן לבין עצמן, אלא גם עם שאר הדברים שדורשים תשומת לב בחיים שלנו : ילדים, בני זוג, עבודה ותחביבי שעות הפנאי . תעשיות שלמות מאפשרות לנו לצרוך תוכן בחינם תמורת תשומת הלב שלנו, שניתנת לפרסומות . דו"ח של מחלקת הפרסום של מיקרוסופט קנדה מציין ש- % 77 מהצעירים בני 18 - 24 מעידים שהדבר הראשון שהם עושים כששום דבר לא מעסיק אותם הוא לבדוק את הטלפון הנייד . % 52 בודקים את הטלפון לפחות כל חצי שעה, ונדמה לי שזה מספר שמרני למדי בהשוואה לישראל . בדו"ח מופיע גם צילום ( מתוך אינסטגרם ) של בחור צעיר היושב על יאכטה ומתבונן בטלפון שלו בזמן שלצד היאכטה שוחה באצילות לווייתן מרהיב . החמצה של יופיים הנדיר של החיים היא אחד המחירים של המלחמה על הקשב שלנו . בתור מרצה, אני רואה בכיתה סטודנטים שמשתמשים במחשב ובטלפון כדי לגלוש באינטרנט בצורה שאין לי ספק שאינה קשורה למה שמתרחש בכיתה . אני אומר את זה בביטחון כיוון שגם אני עושה את זה לפעמים כשאני יושב בכיסא הסטודנט . הפיתוי פשוט גדול מדי — העולם כולו זמין לנו בכל רגע וכל מה שצריך לעשות הוא לתת לתשומת הלב ללכת אחרי הדבר המעניין ביותר, המגרה ביותר, המדליק ביותר, שזמין דרך האינטרנט . האפליקציות ואתרי האינטרנט מושכים אותנו כל כך, לא בגלל שהם באופן טבעי מעניינים ומועילים, אלא בגלל שמהנדסים ומעצבים בחברות כמו גוגל, אפל, פייסבוק ואמזון משקיעים מאמצים עצומים כדי לעצב סביבה אלקטרונית שתלכוד את תשומת הלב 2 על פי הערכות אתר האינטרנט statista . com , ישנם בישראל כ- 99 . 5 מיליון משתמשי טלפונים חכמים, שהם % 75 מהישראלים מעל גיל ארבע . / https : / / www . statista . com statistics / 621684 / smartphone - users - in - ireland /
|
|