|
עמוד:7
מבוא 7 כל הבתים נאים למראה ובני שלוש קומות . פני הקירות החשופים עשויים אבן או מלט או לבנים, דֶבֶּש * משמש למילוי החלל בין הקירות . הגגות שטוחים ומכוסים בסוג של מלט, שאף שהוא זול, הרכבו מוצלח כל כך שהוא חסין לאש ועולה על עופרת בעמידותו בפני נזקן של סערות . 1 הרבה לפני המצאתו, מור דמיין חומר בנייה מושלם ומבוסס על מליטה שישנה את חיי האנשים . תיאורו של מור לא רק מסמן את תחילתה של זיקה ארוכת טווח בין הבטון לתנועות אוטופיות מכל סוג, הוא גם מבהיר שלבטון יש קיום מטאפיזי לצד קיומו הפיזי, התקיימות בתודעה במקביל להתקיימותו בעולם . המקום שהמדיום הזה תופס בראשנו מעניין אותי יותר מאשר תכונותיו הטכניות, וזה גם מה שספר זה מנסה במידה כזו או אחרת לתאר . בתקופה שבה התחלתי לגלות עניין בבטון, ביליתי פרקי זמן ארוכים בצפון איטליה והלכתי לראות מספר רב של בניינים מהתקופה שאחרי המלחמה, שרבים מהם נבנו מבטון . שיעור גבוה מבניינים אלה עשה שימוש בבטון בדרכים שניתן לתארן רק כ"דקורטיביות", מפני שלא היתה כל סיבה מבנית מיוחדת לרבים מהמאפיינים הצורניים, והם לא תאמו את הדרך שבה, לפי המוסכמות האדריכליות שבהן הורגלתי, אמורים היו לעשות שימוש בבטון . קראתי את בטון ( Concrete ) של פיטר קולינס ( Collins ) מ - 1959 , שהיה במשך שנים רבות הספר המשמעותי היחיד על השימוש האדריכלי המודרני בבטון, ולקולינס לא היה דבר וחצי דבר לומר על אותם בניינים איטלקיים או על היישומים הנון – קונפורמיסטיים שלהם במדיום . העובדה שגוף עבודות כה גדול מתקיים מחוץ למפה נראתה כמו סיבה טובה להעמיק את החקירה . האם יכולה להתקיים היסטוריה של בטון שאינה מסתכמת בחזרה על משנתם של ארכיטקטים שמרביתה, בכל מקרה, התגלתה בבחינה מדוקדקת כמלאת סתירות ? ספרו של קולינס שפורסם לפני 50 שנה, אף שהוא מכיל מידע רב על שנותיו הראשונות של הבטון, לא היה דוגמה מוצלחת, מאחר שקולינס היה נחוש מאוד לקדם כמוסכמה שלטת את הגישה הייחודית מאוד לבטון של ארכיטקט אחד ויחיד, אוגוסט פֶּרֶה * דבּש הוא ערב רב של אבנים לא מעובדות, עפר ולעתים גם חומרי מליטה בליבת קיר שדפנותיו עשויות אבן או לבנים .
|
|