|
עמוד:10
10 אנחנו אנשים חדשים החדש באירופה . אמנם, הלכי רוח כאלה היו מקובלים רק בחלקים מחוגי השמאל בוגר 1968 . אבל הם מהווים סימפטום למבני עומק נרחבים הרבה יותר, שניכרים כמעט בכל תוצר תרבותי של התקופה . נסו לצפות בסדרות פופולריות כמו דאלאס או בועות מתחילת שנות השמונים, ותגלו שם אנשים מעידן אחר . הנפש שלהם קשיחה, אטומה, צבועה בגוון בז' . הם כמעט לא סובלים מטראומות . במבט לאחור אפשר להשתכנע שאין להם נפש . 1979 היתה גם השנה שבה החל העולם הפוסט – מלחמתי להשתנות במהירות . כמה שבועות אחרי שנולדתי נבחרה מרגרט תאצ'ר לראשות ממשלת בריטניה, והביאה לתחילת התפוררותה של מדינת הרווחה וראשית העידן הניאו – ליברלי . בארצות הברית הבנק הפדרלי העלה את הריבית בחדות, מהלך שסימן את ראשיתו של העידן הפוסט – פוֹרדיסטי . באותה שנה גם התרחשה המהפכה האסלאמית באיראן, נחתם הסכם השלום בין ישראל למצרים, והטלוויזיה הישראלית החלה לשדר בצבע . בסין התחיל המעבר לכלכלת שוק . הפילוסוף הנס יונאס הזהיר בחיבורו ציווי האחריות מפני הרס כדור הארץ, וכריסטופר לאש פרסם את הספר תרבות הנרקיסיזם . רבים בעשור האחרון ניסו לאפיין את דור המילניאלים - אלה שהתבגרו לתוך האלף השלישי . אבל נדמה שהמאפיין היסודי ביותר של הדור הזה נשכח מרוב הניתוחים : המילניאלים נולדו בעידן שאחרי הסוציאל – דמוקרטיה והכלכלה הפוֹרדיסטית . במושגיו של הסוציולוג זיגמונט באומן, הם תוצרים של עידן "המודרניות הנזילה", שהחליפה את "המודרניות הקשיחה" של המאה ה - 20 . המודרניות הקשיחה אינה מתמצה בתעשייה הכבדה ובאיגודי העובדים . היא הגבינה הלבנה שבמקרר והחליפה האפורה של אריך הונקר שמופיעה בחדשות . היא
|
|