|
עמוד:13
13 תיאטרונמחול : רשת של מרחבי הבעה מאז, ואשר הפכו למצע תרבותי מרתק, מושא לחקירה אמנותית- מעשית ולהתנסות אישית-חווייתית מעשירה . מקורותיו של הז'אנר נטועים במדיום המחול, שמאפייניו, בעיקר, השפיעו על תפיסתי האסתטית, והם מלווים גם היום את מהלכיי ככוריאוגרפית וכמנחה ליצירה . מאפיינים אלה הם שעומדים בבסיס בחירתי להתמקד בספר זה ברשת של מרחבי הבעה שהתגבשו להיצגים רב-רובדיים במשמעויותיהם - יצירות בז'אנר תיאטרון-מחול . צעד שני : בין ישן לחדש קפה מולר היא אחת היצירות שמיצבו את פינה באוש כמובילה של שינוי מהותי בשדה היצירה במאה ה- ,20 וכמי שהחזירה את ז'אנר 3 באוש, שהפכה התיאטרון-מחול למרכז השיח הפרפורמטיבי המחולי . מאז סוף שנות ה- 70 לאייקון תרבותי בינלאומי ולמודל לחיקוי בעולם, הייתה תלמידתו של קורט יוס ( Jooss ) ורקדנית בלהקתו . יוס, רקדן וכוריאוגרף גרמני, גיבש את עקרונות הז'אנר הבין-תחומי כבר בשנות ה- 20 המאוחרות של המאה ה- 20 . הוא חיבר את יצירותיו בז'אנר תיאטרון-מחול על רקע גל החידושים וההתנסויות בתחום המחול שסחף כוריאוגרפים וחוקרי תנועה בגרמניה ובארצות הברית בעשור הראשון של המאה ה- 20 . יוצרים אלו פרצו את גבולות ההיצג 3 . עמדתה של פינה באוש כיוצרת מובילה ומשמעותית להתפתחות המחול עולה בכל אחד מהעיונים והמחקרים על ז'אנר התיאטרון-מחול בכלל ועל יצירתה של באוש בפרט . ראו למשל : נורברט סרבוס, פינה באוש : תיאטרון מחול , תרגמה איה ברויר ( רמת השרון : אסיה, 2012 ) ; Ciane Fernandes, Pina Bausch and Wuppertal Dance Theater . The Aesthetics of Repetition and Transformation ( Frankfurt : Peter Lang Publishing , 2001 ) ; Anette Guse , " Talk to Her ! Look at her ! Pina Bausch in Pedro Almodóvar’s Hable con ella", Seminar : AJournal of Germanic Studies 43, no . 4 November 2007 ) : 427 - 440 (
|
|