פתח דבר

עמוד:14

לפסל אומה 14 והמכוננת של הגיגיו ושל פעילויות המוסד שהקים זיכו אותו, כך חש, כמעט אך ורק בבוז, הן מצד הממסד הציוני בן התקופה והן מצד אמנים רבים, עמיתיו למקצוע . הספר הזה מספר על פגישה בין בוריס שץ לבין מַחמוּד מוּח'תַאר, פַּסָל מצרי בן תקופתו . אירועים וחומרים היסטוריים אמיתיים לצד כאלה שהם פרי הדמיון משמשים בו בערבוביה . הסיפור שייפרש כאן משלים מצבים בדיוניים מומצאים שלא התרחשו מעולם במציאות . פגישותיו של שץ עם מוח'תאר לא התרחשו מעולם, והן פרי המצאתי . אני מפגיש את השניים בשנת ,1925 על סיפון אנייה המובילה אותם מאלכסנדריה למרסיי ולאחר מכן בפריז, לשם הם מגיעים כדי לבקר בתערוכה עולמית שנערכה בעיר, על אף שאין כל הוכחה לכך שמי מהם ביקר בה . למרות אמיתותן של מרב הפעילויות והתפיסות האמנותיות ששני גיבורי הספר דנים בהן, אין זה תיעוד היסטורי-עובדתי, מכיוון שהוא מתאר היסטוריה בדיונית, אלטרנטיבית ומומצאת, שלא הייתה ולא נבראה . עלילת הספר מתרחשת בין השנים 1925 ‑ 1934 . תופעות ואירועים היסטוריים מכוננים בהיסטוריה של האמנות המקומית שהתרחשו מאוחר יותר ( כמו למשל תנועת ה"כנענים" והקמת מוזיאון תל אביב והמשכן לאמנות בעין חרוד ) , לא היו כמובן מוכרים לנפשות הפועלות . מרב הפרסומים העוסקים בנרטיב הביוגרפי של מחמוד מוח'תאר מתרכזים בהקשרים הפוליטיים של יצירתו ועוסקים מעט במאפייני הסגנון האמנותי שלה ובהשקפותיו לגבי אמנות דורו ואופייה הנכסף של אמנות לאומית . מעט מאד ידוע על חייו הפרטיים . מעט פורסם עד כה גם על חייו הפרטיים של שץ . דווקא מסכת יחסיו - או נכון יותר לומר - חוסר יחסיו עם בתו ה"אבודה" אנג'ליקה זכתה לפרסומים רגשניים . באמצעות תיאור היבטים אישיים ולעתים אפילו אינטימיים - חלקם בדיוניים וחלקם אמיתיים - בחיי שני גיבורי הספר אני מנסה להוסיף פן אנושי יותר לדמויותיהם .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר