|
עמוד:10
10 | דמעות של גואש תפיסת עולמי המקצועית-טיפולית בטיפול באמצעות אומנות בהפרעות אכילה : כדי להיפגש עם סיפור החיים והנסיבות שבגינם לקו המטופלים בהפרעת האכילה, אני יוצרת ביחד איתם כספת גדולה של רגשות, תחושות, חוויות ומחשבות . דרכה ניתן יהיה להבין את הנסיבות והסיבות להיווצרות הפרעת האכילה . בכספת טמונים כעס, עצב, דיכאון, בדידות, ביקורת עצמית, גועל וביטול עצמיים, הרצון להיות נאהב . ת, געגועים למה שהיה ואיננו או למה שלא יהיה אי פעם, ופגיעות רבות – גופניות או רגשיות, כמו חרמות, בגידות, כישלונות ועוד . חלק מהתחושות ייאמרו בקול וחלק יצופו בהמשך מתוך הטיפול . מתוך הכספת יתבקשו המטופלים לבחור תחושה או קושי רגשי, ולבטא זאת בציור . הציור יוביל לשיח ושאלות שלי על הציור, ומכאן יעלו פרטים חשובים הקשורים לנסיבות ולסיבות שמהן צמחה הפרעת האכילה . תפקידי כמטפלת הוא לשקף ולחבר את המצויר למציאות חייהם של המטופלים, ובכך לאפשר התחלה של מאבק בהפרעת האכילה . גילוי טיפולי נאות : בכל תחילת טיפול אני מציגה למטופל או למטופלת את סדר הציורים לפי הכרונולוגיה שלהם, ובנוסף את ההסברים על הציורים ומשם נתקדם . התהליכים הטיפוליים הבאים יבהירו ויתקפו את הנאמר בזאת . מהשלב שבו יבטאו המטופלים בציור את תחושותיהם, ייווצר עושר ציורי שלא תמיד יכולתי לדעת או לשאול לגביו במילים במפגשים הראשונים של הטיפול . השלב הבא הוא משמעותי : בהתאם לסיפור האישי של כל אחת ואחד נוכל להכיר את הנסיבות הרגשיות שבגינן פונים המטופלים במיידי, לסימפטומים של הפרעות האכילה, כגון צומות, הקאות, ספורט בעצימות גבוהה מאוד, כשהם חווים תזכורות מעברם הקרוב והרחוק . הזיהוי של הקשיים הרגשיים הוא תנאי הכרחי להתחלת המאבק בהפרעת האכילה . למדתי רבות מכל המטופלות והמטופלים שלי על הנסיבות שבגינן לקו בהפרעת האכילה, על המבנה הנפשי והרגשי שלהם, על הקושי לבטא מצוקות במלל ( לוקים באנורקסיה ) או להפך, להציף במילים אותי ואת עצמם על אירועים, רגשות, תחושות, בלי לנסח במדויק מָהם הגורמים שהיו לפני הסימפטומים, שבעקבותיהם למדו "להיעזר" בהפרעות האכילה ( לוקים בבולימיה ) .
|
|