בגידה — טאבו ושברו

עמוד:10

10 | פתח דבר מודיעין להניח שאנשיהם יפגינו נאמנות מוחלטת וללא תנאי, אולם הנחה זו מובילה להתעלמות מהאפשרות שהדינמיקה האישית או הקבוצתית יכולות לשחוק את הנאמנות או לשבור אותה, ולהוביל להתנהגות בוגדנית . תופעת הבגידה היא יחסית, תלויה בערכיו ובמטרותיו של מי שבוחן אותה . בעיני האחד אדם הוא גיבור, ובעיני האחר הוא בוגד . ומי שפעם 2 המונח נחשב בוגד יכול כעבור שנים להיחשב בעיני אותם אנשים לגיבור . "בגידה" נמצא בשימוש הצד הנבגד — זו הגדרה שנותן מי שכללי הנאמנות כלפיו הופרו . הצד השני יכנה את אותו אדם במונחים ניטרליים כ"סוכן" או כ"מקור" . מורכבותה של התופעה באה לידי ביטוי הן בהיבט התרבותי- חברתי, הן בהיבט האישי-פסיכולוגי . הספר שכתבנו יחד מתמקד בקבוצת הבוגדים המתנדבים, ובחרנו לעסוק בפרשיות מהמאה העשרים ואילך . לפני שנפנה לפרקי הספר נתייחס לנושא הבגידה כפי שהוא משתקף בהיסטוריה ובספרות, נציג את מורכבותה של התופעה ונדון בתופעת הבגידה בעידן המרחב הדיגיטלי כמו גם לחשיפתו של הבוגד . נציג את המרחב הפסיכולוגי של הבגידה באמצעות פרשיות רלוונטיות . עמימות הבגידה ביצירתו "הקומדיה האלוהית" תיאר דנטה אליגיירי את הגיהינום כמורכב 3 המעגל התשיעי של הבוגדים מחולק לארבעה מדורים . מתשעה מעגלים . במדור המכונה "קינה" שוכנים הבוגדים בבני משפחתם, במדור "אנטנורה" מתגוררים הבוגדים במולדתם, ובמדור "תלמיה" נמצאים הבוגדים ברעיהם או באורחיהם . הגרועים והשפלים שבבוגדים נידונים ל"ג'ודקה", המדור הרביעי, הנמוך ביותר, הנקרא על שמו של יהודה איש קריות . ב"ג'ודקה" מצויים הבוגדים באדוניהם והנוראים ביותר הם ברוטוס וקסיוס, שבגדו ביוליוס קיסר, ויהודה איש קריות, שבגד באדונו, ישו . עונשם הוא הכבד ביותר : לוציפר יושב במרכז המעגל, לועס בשלוש מלתעותיו את שלושת הבוגדים, מחצית גופם של ברוטוס וקסיוס בפיו ורק רגליהם מתנופפות בחוץ . יהודה איש קריות נגרס בלועו המרכזי של לוציפר . זהו גורלם עד קץ הימים . "דנטה מעמיד את ברוטוס ואת קסיוס במדרגה נמוכה יותר

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר