|
עמוד:14
14 נוי נחום שאר הדיבורים על פוקו אינם בעלי כוח דומה . היות שקצרה היריעה כאן, בחירות חייבות להיעשות . אתמקד בפן של פוקו הישראלי שלתפיסתי משפיע במידה ניכרת על השיח הפוליטי בישראל בימינו, ואתאר את תהליך יצירתו . נקודת המוצא שלי היא ההווה - פוקו הישראלי כפי שעולה מטקסטים שנוצרו בשיח השמרני כיום . מיהו פוקו הישראלי עבור אותם שמרנים ? מהטקסטים שמרכיבים את פוקו הישראלי כיום עולים שלושה מאפיינים מרכזיים : ( 1 ) רעיונותיו של פוקו הם מושא לוויכוחים פוליטיים סוערים - הוויכוח על פוקו בישראל נתפס כוויכוח פוליטי, והוויכוחים הפוליטיים בישראל נוטים לערב את פרשנותם של הדוברים להגותו של פוקו . בניגוד להוגים אחרים, פוקו נתפס בשיח הישראלי כפילוסוף שרעיונותיו עשויים להיות בעלי השלכות פוליטיות מרחיקות לכת על הפוליטיקה הישראלית : אוהדיו רואים בהם כלי שיש בו כדי לשפר את דמותה של החברה הישראלית, ומתנגדיו חוששים מהסכנות הטמונות בהם . בקיצור, פוקו בישראל מעורר אמוציות . ( 2 ) פוקו נתפס על ידי חלקים בשיח הישראלי כרלטיביסט, ניהיליסט ואנרכיסט ששולל כל צורה של ארגון פוליטי וחברתי, מכיוון שבעיניו כל כוח הוא דיכוי . הכינויים האלה מוצמדים לפוקו בדרך כלל על ידי אלו שחוששים מהסכנות הטמונות ברעיונותיו, והם נועדו להציג את פוקו כסכנה ולהזהיר את שומעיהם מהשפעותיו על החברה הישראלית . ( 3 ) במסגרת הוויכוח בשיח הישראלי על אודות תפקידן ומדיניותן של האליטות בישראל, פוקו מוצג לעיתים קרובות כ"עורף הפילוסופי" של האליטות שמנסות להנדס את תודעת ההמונים לאור הרעיונות המסוכנים שלו, שהם אנטי- לאומיים, אנטי-יהודיים, אנטי-מערביים ואנטי-דמוקרטיים . בין שלושת המרכיבים האלה מתנהלים קשרים מושגיים והיסטוריים . מבחינה מושגית המאפיין השלישי לא יכול להתקיים בלי המאפיין השני, ושניהם יחד לא יכולים להתקיים ללא
|
|