|
עמוד:10
10 נוי נחום שמאל לימין ולהחליף אותה בחלוקה בין רוב ישראלי שמרני לבין מיעוט אליטיסטי פוסטמודרני . לפיהם, יש להבין אירועים מכוננים בהיסטוריה של המדינה כפועל יוצא של מלחמתה של האליטה בעם ובלאומיות היהודית . בשיח השמרני פוקו נתפס כמורה הרוחני של האליטה, שלמדה את רעיונותיו ומיישמת אותם על ידי מנגנוני הכוח שברשותה . אי אפשר להבין את השיח השמרני בישראל בלי להבין את התפקיד שפוקו ממלא בשיח של דובריו . השיח השמרני בישראל הפסיק להיות עניין לאינטלקטואלים בלבד כאשר הוא הוביל את ניסיון החקיקה של המהפכה המשפטית . הצורך בשינוי מהותי ביחסי הרשויות נתפס אצל השמרנים כמהלך הכרחי במערכה נגד שופטים אליטיסטים שאימצו את הגותו של פוקו . גם לאחר טבח שבעה באוקטובר ישנם בשיח השמרני קולות מרכזיים המבקשים להבין את המציאות הישראלית כפועל יוצא של אליטות פוסטמודרניות . יותר מחצי שנה לאחר הפוגרום בשבעה באוקטובר, צבי סדן, מדוברי הימין השמרני, האשים את ההשפעה של פוקו על האליטה הביטחונית באותו אסון . בריאיון לאלעזר שטורם, שזכה לעשרות אלפי צפיות ביוטיוב, אמר סדן : את מי בוגי יעלון שם בראש המכון לתורת המערכה ? את תת- אלוף שמעון נוה . הוא נחשב לאחד האינטלקטואלים הכי מבריקים שהיו לצה"ל בשלושים השנים האחרונות . קראו לו הגורו של הקצינים . הוא אמר שהתפקיד של צה"ל זה לשחרר את הפלסטינים מהכיבוש . צריך לשים לב למי צה"ל נותן את התפקידים שמעצבים אותו - שמעון נוה, שהוא חסיד של מישל פוקו . ויש לזה משמעות מאוד מאוד עמוקה . מה הקשר בין נוה ופוקו לשבעה באוקטובר ? מדוע סדן טורח לספר על כל זה ? מכיוון שנוה היה "הוגה דעות פוסטמודרני" והשפעתו הובילה לכך ש"בשישי באוקטובר צה"ל הוא צבא פרוגרסיבי" . בניגוד לתפיסה הרווחת בשיח הציבורי, שלפיה מחדל שבעה באוקטובר
|
|