חלק ראשון (1894)

עמוד:13

מ ב ו א ל מ ת ו ד ה ש ל ל א ו נ ר ד ו ד ה ו י נ צ 'י [ 13 ] להיות מושא לה . היא הבסיס למתודה שתעסיק אותנו ותשמש אותנו . בכוונתי לדַמות אדם שפעולותיו עשויות להיראות מובחנות כל כך זו מזו שאם אשער שיש מחשבה ביסודן, לא תהיה נרחבת ממנה . ואני רוצה שתהיה לו תחושה חריפה ביותר של הבדל בין הדברים, [ כדי כך ] שלתהפוכות העוברות עליהם [ בעיניו ] אפשר יהיה לקרוא אנליזה . 2 אני רואה שהכול מכווין את האיש הזה : על היקום הוא חושב תמיד, ובהקפדה יתרה . 3 הוא נוצר כדי לא לשכוח דבר ממה שנכנס אל בלִיל הקיים : שום שיח [ בתוך יער- העד אינו חומק מתשומת ליבו ] . הוא יורד אל מעמקי המוכָּר והידוע, מרחיק לכת בתוכו ומתבונן בעצמו . הוא יורד לשורש ההרגלים והמבנים ( structures ) הטבעיים, הוא מעבד אותם מכל כיוון, ויש שהוא נותר היחיד שבונה, שֶמונֶה, שמרגש . הוא מותיר על מכונָם כנסיות, מבצרים ; הוא משלים [ יצירה של ] קישוטים מלאי נועם וגדולה, אלף מכונות, ומתווים מדוקדקים של מחקרים רבים . הוא מותיר אחריו עיי חורבות של משחקים גדולים שטיבם לא ברור . בבילויי הזמן האלה, שמעורב בהם גם 2 תזת היסוד של המחבר היא שעולמות היצירה האומנותית והחקר המדעי חד הם, או לפחות קרובים מאוד במהותם . לאיש המדע יש אפוא רגישות דומה לאינדיווידואליות של הדברים, וההבחנה בתמורות או ב'הרפתקאות' החלות בהם עשויה ללבוש אופי של אנליזה ( מתמטית, פיזיקלית וכדומה ) . 3 [ הערת המחבר ] : Hostinato rigore — הקפדה עיקשת . סיסמה של לאונרדו דה וינצ'י .

נהר ספרים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר