תקציר

עמוד:15

תקציר 15 ע י ק ר י ה ה מ ל צ ו ת ( 1 ) מוצע כי מטרת העל של המינהלת תוגדר כך : סיוע בשיפור פריון העבודה ( התוצר לעובד ) , פיתוח ההון האנושי וכושר ההשתכרות באמצעות שיפור מערך ההכשרה המקצועית, לרבות לעובדים קיימים, לצורך מתן מענה לצורכי העובדים והמעסיקים בטווח הקצר והבינוני . ( 2 ) בהתאם למטרת העל ישנם שני יעדים שהמינהלת צריכה לשאוף אליהם : ( א ) שיפור ההתאמה בין הכישורים ותחומי ההכשרה של העובדים לבין צורכי המשק — צמצום המיסמאץ' ( חוסר ההלימה — mismatch ) בין הכשרה לתעסוקה . ( ב ) סיוע לממשלה בייעול מערך ההכשרות המקצועיות . במסגרת זו יש לתת דגש למיקוד באוכלוסיות יעד, ליישום הכשרות לעובדים קיימים ולעבודה על בסיס ניתוח נתוני צרכים . ( 3 ) לצורך העמידה ביעדים אלו חשוב כי יתקיים שיתוף פעולה הדוק בין שלושת השחקנים : המדינה, המעסיקים והעובדים, בהתאם להמלצות ארגון העבודה הבינלאומי ( International Labour Organization — ILO ) . ( 4 ) יש להסדיר באופן רשמי ( רצוי בחקיקה ) את פעילות המינהלת, מטרותיה ויעדיה ( על פי המומלץ לעיל ) , סמכויותיה, מדדים להצלחתה וכן את סמכויות האורגנים והמוסדות שלה . ( 5 ) יש חשיבות לשמירת פעילות המינהלת תחת משרד אחד עם האגף להכשרה מקצועית, המשמש הצלע השלישית של מערך ההכשרות דרך המעסיקים . שלוש הצלעות הן ( לפחות כך היה עד להסכמים הקואליציוניים ) : המעסיקים שמבצעים את ההכשרות אצלם ( OJT או כיתה בעבודה ) , נציגי העובדים שמייצגים את אינטרס העובד והאגף להכשרה מקצועית, אשר היה האחראי לניהול מערך ההכשרות המקצועיות, לרבות העברת הכספים, בקרה ופיקוח . לפיכך אנו ממליצים כי האגף להכשרה מקצועית והמינהלת יהיו תחת אותה יחידה ממשלתית , למרות ההסכמים הקואליציוניים שהובילו לפיצול בין האגף להכשרה מקצועית ( שהועבר ממשרד הכלכלה למשרד העבודה ) למינהלת ( שנותרה תחת משרד הכלכלה ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר