תקציר

עמוד:11

תקציר 11 במעורבות גבוהה יחסית של המדינה בהכשרות, גם זאת בדומה למצב הקיים בישראל . המודלים במדינות אלה נחשבים למוצלחים על פי המדדים שלפיהם נבחרו מדינות ההשוואה כמודל להצלחה : הן בעלות פריון עבודה גבוה, אי-שוויון נמוך והתאמה גבוהה בין הכשרת העובד למקצועו בפועל . כפי שעולה מההשוואה ישראל טרום הקמת המינהלת ולפני הרפורמה באגף להכשרה מקצועית הייתה, יחסית ליתר המדינות, הקרובה ביותר ל"מודל הרגולציה" ( מודל שקיים במדינות כמו סין, שבהן כלל המערך מנוהל מלמעלה על ידי המדינה ) . מהדוח עולה כי מסגרת הפעילות של מינהלת המעסיקים כפי שהיא נכון להיום, מיישמת את ההמלצה העקרונית של ארגון העבודה הבינלאומי לקיים שיתוף פעולה תלת-צדדי בין השחקנים . לגישתו של ארגון העבודה הבינלאומי, וגם לטענת כותבי דוח זה, קיומו של שיתוף פעולה כזה תורם לשיפור ההתאמה בין צורכי המעסיקים במגזר העסקי לתחומי ההכשרות המקצועיות ולאופיין . לכן, אנו רואים חשיבות גדולה בהמשך קיומו של גוף זה . בדוח זה מצאנו כי המינהלת פועלת לקידום המטרות, היעדים והמשימות, כפי שהוגדרו לה בהסכם ההתקשרות שנחתם בין זרוע העבודה לפורום הכלכלי חברתי . מהדוח עולה כי המינהלת פועלת בהצלחה לא מבוטלת לחיבור בין צורכי כוח האדם בשוק העבודה לתחומי ההכשרות המקצועיות . בתוך כך פועלת המינהלת לקידום תוכניות להכשרות מקצועיות בשיתוף מעסיקים וליצירת ממשקי עבודה וחיבור בין זרוע / משרד העבודה למעסיקים . יעד נוסף שהמינהלת קיבלה על עצמה בשלב מאוחר יותר — הגדלת שיעור "אוכלוסיות גיוון" — עדיין נמצא בשלבים ראשוניים יחסית, אולם התרשמנו שיעד זה נמצא בתוכניות העבודה של המינהלת במבט קדימה . נוסף על כך בתוך השנתיים הראשונות של פעילותה ביצעה המינהלת חלק ניכר מהמשימות שהוגדרו לה בהסכם ההתקשרות, לרבות איסוף מידע וזיהוי צורכי מעסיקים בטווח הקצר, סיוע למעסיקים לפתח תוכניות הכשרה, ושילוב המעסיקים בביצוע ובעיצוב ההכשרות . בפרט ראוי לציין את העובדה שבתוך כשנתיים הצליחה המינהלת לבנות תשתית מוסדרת של קשרי המעסיקים בשטח, כולל הנגשת פורטל המעסיקים של זרוע העבודה והקמת מערכת להצגת מידע דיגיטלי כחלק ממערכת ניהול קשרי לקוחות ( Customer Relationship Management — CRM ) , וכן קיימה מספר לא מבוטל של שולחנות עגולים בשיתוף נציגי המעסיקים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר