הקדמה

עמוד:11

של מושג הרוע . מצאתי כי מדובר ברצף של מופעים - רגשיים, תחושתיים והתנהגותיים . הרוע להבנתי הוא "ספקטרום" ; בקצהו האחד של ספקטרום הרוע נמצאת הפגיעה הגורמת לסבל בלתי ראוי . המאפיינים של קצה זה הם יחסי אובייקט וקשר בין‑‑אישי . מקור ההתרחשות בקצה זה הוא מה שאני מכנה "לב חם", ששורשיו בנוכחות של שני סובייקטים . זהו האזור שבו מתקיימים מעשים רעים . בקצהו האחר של הספקטרום נמצא את הפגיעה והעיוות במהות האנושית . כאן נמצא הרוע הטהור, המאופיין בהיעדר יחסים והיעדר קשר בין‑‑אישי . מקור ההתרחשות בקצה זה הוא מה שאני מכנה "לב קר" ; מקום זה, שבו אין יחסים בין‑‑אישיים בין הפוגע לנפגע, הוא מקום משכנו של הרוע . בין שני הקצוות משתרע טווח אפשרויות רחב הנקבע על ידי עומקם ומשכם של הפיצול והדיסוציאציה, הקובעים בתורם את ההתמקמות על הרצף . ביטויי רוע שמקורם בלב חם מתרחשים כאשר היחס הסובייקטיבי, כתוצאה מפגיעה, מאי‑‑מגע או מהיאטמות יהפוך ליחס מרוחק, מנותק ומנוכר . כך עלול להפוך קשר בין‑‑אישי קרוב וחם לקשר שמאופיין באדישות והחפצה, שמתגלגל ממעשה של רוע לכדי רוע . מהפך מסוג זה הוא תוצאה של דיסוציאציה המובילה לתוקפנות אכזרית ולרשעות חסרת רחם, בהיותה מנותקת מליבת העצמיות . גם זעם נרקיסיסטי עלול להוביל להתנהגות משולחת רסן, אלימה ונקמנית, שהרוע הוא ממאפייניה . עם זאת, מדובר בתוקפנות המגיבה לקשר ומבקשת, בדרכה המעוותת, קשר . לעומת אלה, ביטויי הרוע שמקורם בלב קר הם ביטויי רוע שאינם נובעים מקשר, אינם מתרחשים בתוך קשר ואינם מבקשים קשר אלא להיפך, מוחקים כל אפשרות לקשר אנושי . תרומתו של חיבור זה, הנשען על מונחים פסיכואנליטיים והבנה פסיכואנליטית, מתגלמת ביכולת להעמיק ולהרחיב את הגדרת מושג הרוע . "סביבת המעבדה" של הפסיכואנליזה, המבקשת רציונל ופשר למצבים רגשיים, מבנים נפשיים והתנהגויות פסיכואנליזה של הרוע 11

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר