|
עמוד:8
8 | חינוך, ספרוי ווה הביניהם האחת — ייתכן שמידע מסוים יופיע בכמה מאמרים, שבכל אחד מהם הוא נצרך . אילו היה מדובר בספר שנכתב לכתחילה כספר — לא היה צורך בחזרה מסוג זה ( לדוגמה : תיאור התגייסות משוררים וסופרים לכתיבת יצירות ספרות בעברית לילדים — יצירות מקוריות או תרגום יצירות שנכתבו בלשונות אחרות — ביישוב העברי המתחדש ) . במקרים מסוג זה לא תמיד המידע הוא בדיוק אותו המידע, ולעיתים המידע המובא במאמר אחד משלים את המידע המובא באחר . לתועלת הקוראים השתדלתי לשלב הפניות פנימיות במקרים אלו . האחרת — ייתכן שמאמר יכלול הרחבה בתחום מסוים החורג מן הנושאים שצוינו בראש הדברים, אבל הייתה חשובה להצגה השלמה של הנושא שבו עסק המאמר ( לדוגמה : הרחבה בנושא הטיפול בבעלי חיים בפרק העוסק בביבליותרפיה שבשער "ילדים ובעלי חיים תמיד גונבים את ההצגה" ) . במחקרים המוגשים בספר מתבררות סוגיות מעולם הספרות בהקשר מיוחד — עולם החינוך . הבירור נעשה מתוך ניתוח יצירות ספרות ובעיקר יצירות ספרות שנכתבו לילדים . היצירות מפגישות את הילדים עם עולם עשיר של דמויות — דמויות שהם מכירים מעולמם וגם דמויות דמיוניות ובעלי חיים . הדמויות וההתרחשויות כולן תורמות, לעיתים במישרין ולעיתים בעקיפין, לעיצוב הזהות האישית של המתחנך ולפיתוח עולמו הרחב — עולם של ידע והשכלה, של התבוננות והעמקה, של הבנת רגשותיו ורגשות סובביו ושל יכולתו להשתלב בחברה ולתרום לה . המחקרים אמפיריים, מקוריים ועדכניים, ויש בהם שרטוט גבולות של הידע המדעי והיישומי שמעצב את עולם החינוך, ומתוך כך הם מצליחים לשפוך אור בהיר על תחום החינוך — להלכה ולמעשה . הספר מחולק לשישה שערים, ובכל שער נבחן היבט מסוים אחד של הקשר בין שני העולמות ושל הדרכים שבהן משתלבות יצירות ספרות מגוונות בתהליך עיצוב מדיניות החינוך : שימוש שנעשה ביצירות ספרות להנחלת ערכי תרבות וחברה ומורשת היסטורית, לטיפוח גאווה לאומית ציונית, לפיתוח אהבת הספר והמילה הכתובה
|
|