|
עמוד:14
14 אורית ונטורה - חן הפסיכואנליטית ובספרות . זאת על מנת להתחקות הן אחר אופי הגורם האחדותי המתואר, הן אחר ההיבטים המרפאים המיוחסים לו, והן אחר הטעמים אשר בגינם הוא מהווה איום או צרימה, אשר שבים ומסירים אותו מן השיח . מאחר שנמצא מכנה משותף משמעותי בין ההצעות השונות לגורם מאחד בפסיכואנליזה, ספר זה תר, באמצעות תרומה משדה הוליסטי טיפולי מקביל - הומאופתיה קלאסית - אחר דרך נוספת לנסח, לאפיין ולהבין את ההיבט הכולי- אחדותי בפסיכואנליזה, אשר ימשיג חשיבה מוניסטית "חדשנית" - לא כחזרה לגישות עבר כגון אמונות בתקופה הפרה-סוקרטית, שבה האמינו כי רוח וחומר, או אלים ואדמה, נחשבו לזהות אחת, או כדוגמת תיאוריות הדוגלות בוויטליזם רדיקלי ( 1989 Holt, ) . לבסוף, מסקנות הספר יושלכו על השדה הקליני וייבחנו לאור תיאורי מקרה שונים ותוצאותיהם . תפיסה דואלית היא תפיסה בסיסית בהבנה האנושית של טבע העולם, כדוגמת אור-חושך, זכר-נקבה, לילה-יום, שמים- ארץ . פרין אלישע 2011 Elisha, ) טענה כי פיצול מתואר לרוב בספרות הפסיכואנליטית כהגנה, אך הוא בעל חשיבות פסיכולוגית ופיזיולוגית רבה, כגורם המשרת סדר, הבנה והמשגה . על בסיס יכולת הפיצול אדם נעשה לסובייקט, ונאבק על יכולתו למובחנות, למיקוד, לאינטגרציה ולאסימילציה, המהווים את הבסיס להיווצרות המודעות וההתפתחות הפסיכולוגית . מגמות של פיצול בשדה הפסיכואנליטי הן רבות, החל מפרויד וחלוקתו את הנפש למודע וללא-מודע וכן לדחף החיים למול דחף המוות, דרך מלאני קליין ( Klein ) , אשר הדגישה את מרכזיות מנגנון הפיצול באמצעות תפיסה דיאלקטית של נפש האדם ( השלכה והפנמה, פיצול וגיבוש, עצמי ואחר, פנים וחוץ ) , וכן חלוקתה לשתי עמדות נפשיות מרכזיות ( סכיזו-פרנואידית ודפרסיבית ) . גישות דומות עלו בכתביהם של דונלד ויניקוט ( Winnicott ) בעיסוקו בעצמי אמיתי ועצמי כוזב, מייקל באלינט ( Balint ) , שעסק בשלושת אזורי הנפש,
|
|