|
עמוד:12
12 אורית ונטורה - חן פסיכולוגיה טרנס-פרסונלית, פסיכולוגיה גופנית, מוח אחד, הילינג, או Eye Movement Desensitization and Reprocessing ) EMDR ( , לצד שיטות טיפוליות מוכרות ומבוססות הנשענות על אלמנטים אחדותיים, כגון רפואה סינית, יוגה, הומאופתיה ועוד . רעיונות אלה מהדהדים גם בתוך השדה הפסיכואנליטי עצמו . נראה כי לאורך ההיסטוריה של הפסיכואנליזה רעיון האחדותיות מגיח בקולם של הוגים שונים אך חוזר ונעלם, בהותירו שאלה הן בדבר רלוונטיות השיח על אודות אחדותיות והן בדבר הגורם הטמון בשיח זה אשר שב ומסיר אותו מסדר היום המרכזי של השיח הפסיכואנליטי . הדיפה זו של רעיונות נוגעת בסוגיה רחבה יותר על אודות ידע נרכש בתחום נתון ; שתי המגמות המנוגדות הן ספציפיקציה של ידע ושל התמחות ולעומת זאת שיח רב-תחומי ( חזן, 2010 ) . יש הרואים בהחלפת דעות מפרה בין תחומים תנאי הכרחי לקִדמה ולמדע בכלל, ולהתפתחותה ולהישרדותה של הפסיכואנליזה בפרט ( 1999 Orange, 2009 ; Esman, 1988 ; Stone, 1975 ; Verhulst, ) . בספרו המוקסמים והמוטרדים : דימויי הידע של הפסיכואנליזה ( גוברין, 2017 ) תיאר ענר גוברין מנגנונים של נאמנות מול ביקורת וספקנות, המצויים בתוך שדה הפסיכואנליזה ובתוך תיאוריות מדעיות בכלל . הוא כינה שני צדדים אלו בשם "קהילות מוקסמות" ו"קהילות מוטרדות" וטען כי בתוך השדה הפסיכואנליטי, הסיטואציה הקלינית הנה מקור הידע הנפוץ והמקובל ביותר בקרב שתי הקהילות כאחד ( שם : 58 ) , וכי בקרב יוצרי האסכולות וממשיכיהם, השדה הקליני מהווה את הזירה המרכזית אשר דרכה נוצרות המשגות על החיים הפנימיים של האדם ( שם : 87 ) . בהתבסס על תפיסה זו, ספר זה יוצא אמנם מתוך המטא- תיאוריה והתיאוריה של נקודת המבט האחדותית, אך זאת בכדי לשוב לאחר מכן לשדה הקליני ולבחון את הממצאים דרך הפריזמה הקלינית . הספר יבחן, באמצעות חקירה פנומנולוגית, תיאורי מקרה
|
|