על חקר מקומה של יהדות אמריקה בישראל

עמוד:11

על חקר מקומה של יהדות אמריקה בישראל 11 בארצות הברית . עבור ישראלים רבים מייצגים יהודים אמריקנים את כל מה שקיטש, כשם שהאמריקניות מייצגת את כל מה שנמוך' . 12 בעיניים כאלה קשה לחשוב על היהדות האמריקנית כעל קבוצה אותנטית עם מאפיינים שורשיים, מנהגים וגבולות ברורים, או בלשון הישראלית כעל 'עדה' כמו עדות אחרות — התימנית, המרוקאית, הפולנית או הרומנית . כפי שהעיר אלון גל, גם כאשר יהודי אמריקה 'פיתחו חיי רוח והתארגנות קיבוציים-עצמיים, הרי הפרשנות האופיינית של ציוני אירופה והיישוב לתהליך זה היתה שכל תופעה רוחנית ותרבותית שאינה במתכונת המזרח אירופית הריהי עיוות ורדוקציה של "הדבר האמיתי"' . 13 ההתייחסות ליהודי אמריקה בתכניות החינוך השונות למן שנות החמישים הייתה דלה . על רקע זה, ניסה מוסד תפוצתי, המשרד הישראלי של הוועד היהודי-אמריקני, לחשוף בפני הציבור הישראלי את המושגים הבסיסיים ביותר של החיים היהודיים באמריקה : הפדרציה, הזרמים הדתיים ועוד . ואולם, החוברות שהדפיס היו דלות תפוצה ולא הצליחו להשפיע על הציבור הרחב . 14 החברה הישראלית פיתחה סטריאוטיפים של 'הדוד מאמריקה', אך המבט על היהדות האמריקנית נותר שטוח ואל מול הדימוי הנלעג של היהודי האמריקני קשה לחשוב על השפעת עומק כלשהי . 15 הקהילות הגדולות והיכליהן המפוארים, התרבות המגוונת והעיתונות התוססת, לא נתפסו כביטוי לתרבות ייחודית אלא כחיקוי חלול . רק בשנים האחרונות, בעיקר בשיח שמבקשות לטפח התנועות הלא-אורתודוקסיות בישראל, נתפסים ומצטיירים כל אלה כביטוי למסורת יהודית אמריקנית בת יותר מ- 300 שנה המאופיינת בערכים, בתפיסות ובפרקטיקות מוגדרים . 16 כגורם משלים לנקודה זו עומד פרדוקס בשיח הישראלי בנוגע לעוצמה ולחולשה הסימולטניים של היהודים בארצות הברית . השיח הישראלי מתקשה להתעלם מעוצמתה הכלכלית והפוליטית של יהדות אמריקה ; אך הנחת היסוד האידאולוגית שלו היא כי מדובר בקהילה עם זהות פנימית חלשה שעתידה להיעלם, במוקדם או במאוחר, על כן העושר והעוצמה הם אינדיווידואליים, מקריים ואינם מעידים על הכלל . נקודה זו עולה למשל מהעיתונות הישראלית, שמשנות החמישים סיפקה שוב ושוב דוחות מדאיגים על מצבם 12 מיכה גודמן, 'יהדות משגשגת ומתכווצת', שבת , 2011 . 4 . 15 . 13 אלון גל, 'היחסים בין ישראל ליהדות ארצות הברית : הפרספקטיבה הישראלית', עיונים , 8 ( 1998 ) , עמ' 10 - 11 . 14 במסגרת הסדרה תפוצות ישראל : שרות מידע על חיי היהודים בעולם . ראו למשל : יוסף ונקרט, התנועה הקונסרבטיבית : דרכים ולבטים , המשרד הישראלי של הועד היהודי-אמריקני, ירושלים 1974 ; הנ"ל ( עורך ) , הפדראציות היהודיות : קהילות נוסח אמריקה , המשרד הישראלי של הועד היהודי-אמריקני, ירושלים 1982 . 15 צפי זבה-אלרן, 'הבדיחה העברית בתקופת היישוב כמנגנון תרבותי לסימון גבולות חברתיים', בתוך : אופיר עבו ותניא ציון-וולדקס ( עורכים ) , העולם היהודי — מבטים מישראל : דימויים, יצוגים וגבולות , מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, קריית שדה בוקר ,2020 עמ' 95 - 117 . 16 מי שמוביל את השיח בהקשר זה הוא סגן יושב ראש ההסתדרות הציונית, יזהר הס . ראו למשל : יזהר הס, 'עדת יהודי אמריקה : הדרה של מחצית מהעם', ידיעות אחרונות , 2016 . 5 . 23 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר