מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 קל להבין מדוע מצא דוראנט את עצמו נדרש לענות לשאלות כאלו . אדם המבלה יותר מיובל שנים במחקר ובכתיבה של ספר בן אחד-עשר כרכים על תולדות הציוויליזציה, אך טבעי הוא שאנשים יסתקרנו לדעת אילו מסקנות הוא חילץ מהמפעל הזה ; לדעת אילו תקופות, אנשים והישגים מתבלטים בעיניו כגדולים או החשובים ביותר . את מי, למשל, יציב דוראנט בפנתאון גדולי המחשבה האנושית ? מיהם בעיניו המשוררים הגדולים באמת, אלה שמרטיטים את מיתרי הלבבות גם מאות ואלפי שנים אחרי מותם ? ואילו ספרים הם הדובדבן שעל הקצפת, ספרים שראוי כי אדם יקרא אם רצונו בהשכלה משמעותית ושימושית ? לאורך הקריירה של דוראנט הוא נענה לדרישה הגוברת מן הקהל לספק הערכות כאלו, והעלה על הכתב סדרה של מסות ובהן הדירוג האישי שלו ל"עשרת ההוגים הגדולים", "עשרת המשוררים הגדולים", "מאה הספרים הטובים ביותר להשכלה", "עשר הפסגות בקדמה האנושית" ו"שנים-עשר תאריכים חיוניים בתולדות העולם" . כמה מן המסות הללו נדפסו בכתבי עת ; אחרות הועלו רק כהרצאות באולמות שעלו על גדות קיבולת הקהל שלהם . אבל מי שלא רכש במקרה את הגיליונות הנכונים של כתבי העת, ולא היה מאותם מעטים-מאושרים שנכחו בהרצאות, לא יכול היה ללמוד על מסקנותיו של דוראנט בנושאים הללו . לשמחתנו, כל אותן מסות נקבצו יחדיו בספר שלפניכם . יצירת מערכת דירוג, והחלתה על מערך כה רחב של הישגים אנושיים, היא כמובן משימה קשה, אך דוראנט, כדרכו, צולח אותה בהצטיינות ; לא רק שהוא מגבה את בחירותיו בראיות משכנעות, הוא גם מעורר את הקורא ואת הקוראת לגבש דעה משלהם, ולהביט

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר