|
עמוד:3
בהסתכלות מחודשת במרץ 2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על הקורונה ( 19 - Covid ) כמגפה עולמית ( פנדמיה ) . למגפה נודעה השפעה נרחבת כמעט על כל תחומי החיים . היא חייבה נקיטת מדיניות של סגר לפרקים וריחוק חברתי, שמשמעם בפועל היה שיתוק פעילויות רבות במדינה, ובין אלה גם של מערכות החינוך וההשכלה הגבוהה . ספר זה בוחן כיצד התמודדו מרצים וסטודנטים להוראה במכללות האקדמיות לחינוך ובאוניברסיטאות עם השינויים בתהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה שנכפו עליהם עקב משבר הקורונה . לשמחתנו המערכות למדו בהדרגה להתמודד עם המצב והצליחו בסופו של דבר להיחלץ מן הקיפאון . בחלוף שלוש וחצי שנים מאז פרצה המגפה ולקראת הולדתו של ספר זה החברה הישראלית נאלצת להתמודד עם משבר עמוק חדש . בעקבות מתקפת הטרור ב - 7 באוקטובר 2023 פרצה מלחמת "חרבות ברזל", אשר הביאה בין היתר לשיתוק של מערכות החינוך וההשכלה הגבוהה . הסתכלות מפוכחת בראי הזמן הכאוב הזה על פרקי הספר, על שני כרכיו, מלמדת שתהליכי הלמידה, ההוראה וההערכה המתוארים בהם אינם נוגעים רק לתקופת הקורונה, שנמצאת כבר לגמרי מאחורינו ; הרלוונטיות שלהם אינה מצטמצמת למשבר הבריאותי העולמי כי אם לכל שעת חירום באשר היא . לדאבוננו נדמה כי עיתות חירום צפויות להיות חלק מחיינו, והן דורשות סיפוק פתרונות מהירים ותפקוד בתנאים בלתי מיטביים . התהליכים מבוססי המחקר המתוארים בספר מאפשרים נגישות להוראה ותמיכה בלמידה באווירת חירום המאפיינת גם מצבי לחימה ומצבים נוספים של חוסר ודאות . התכנון החינוכי - פדגוגי בתנאים הנוכחיים - כשישראל נתונה עדיין תחת איומים של שיגורי טילים ורבים מהסטודנטים ומהמרצים מגויסים או מפונים מביתם - דורש תרגול של מגוון מיומנויות ובהן חשיבה מחוץ לקופסה, גמישות רבה, כושר המצאה, יצירתיות ואלתור . והכול במהירות, תוך כדי תנועה ובתנאים שבהם המשאבים מוגבלים והפעילות אינה מתוכננת ומתוקצבת מראש . ממצאי המחקרים המוצגים לאורך פרקי הספר, הניסיון, המסקנות והתובנות של המעורבים בתהליכי הכשרת מורים בישראל בתקופת הקורונה - חוקרים, מרצים, מדריכים פדגוגיים וקובעי מדיניות - עשויים לשמש את מערכת הכשרת המורים בישראל גם בעת חירום זו, בצל המלחמה הנוכחית . העורכים מרץ 2024
|

|