|
עמוד:12
12 פרק ראשון יותר ; גמיעת מרחק בזמן הקצר ביותר, ועוד . הפעילות הספורטיבית מבטאת אפוא את יכולתו של האדם לשלוט בסביבתו בצורה הטובה ביותר . השליטה המרחבית בזירת ההתמודדות היא רק צד גיאוגרפי אחד של הספורט . הצד השני הוא המעגלים הרחבים יותר העוטפים את התחרות . בכך יש להתייחס לשני מעגלים : המעגל הראשון הוא המתקנים שבהם הספורט מתרחש — השדות, האצטדיונים, המגרשים, האולמות, הזירות ועוד ; והמעגל השני הוא המעגל האנושי הכולל את הקהל, את האוכלוסייה הגרה בסמוך ואת אלו אשר קשורים באופן סמלי לספורטאים ולקבוצות . מעגלים אלו משפיעים על האופן שבו הספורט מבוצע ועל מקומו בתרבות האנושית, ומהצד השני הם מושפעים מן האירועים הספורטיביים המתקיימים בהם ולידם . הקשר ההדדי הזה בין ספורט למקום נקרא גיאוגרפיה של ספורט, קשר העובר כחוט השני בכל סיפור ספורטיבי, גדול וקטן, בהיסטוריה האנושית . התבוננות ביקורתית תרבותית על אירועי הספורט מלמדת אם כך על החברה האנושית ועל האינדיווידואלים הפועלים בה . כך למשל התוכניות לבניית אצטדיון הענק בנירנברג בשנות הארבעים של המאה הקודמת מספרות את סיפורה של האידיאולוגיה הנאצית ואת הלך הרוח של מקבלי ההחלטות באותה התקופה . קרב האגרוף שהתקיים בשנת 1971 — בין ג'ורג' פורמן ובין מוחמד עלי בקינשאסה שבזאיר — מלמד על חשיבות הזהות הגזעית ועל היותו של הספורט כלי חברתי אינטגרטיבי . קיום אליפות האולם בכדורגל בדרום אפריקה בשנת 2010 מלמד על יחסים בין-לאומיים, על אינטרסים כלכליים ועל פיתוח ספורטיבי . "מלחמת הכדורגל" שהתרחשה בשנת 1969 בין אל סלבדור להונדורס מלמדת על יכולתו של הספורט לעורר מחלוקות ועימותים אלימים ברמה המקומית והלאומית, ועוד . האירועים לעיל קיבלו תשומת לב ברמה העולמית אך הם אינם בלעדיים בספֵרה של הגיאוגרפיה של הספורט . אותם קשרים סמליים ומוחשיים בין הספורט למקום שבו הוא מתרחש יכולים להתבטא גם ברמה הלאומית, האזורית, המקומית ואפילו הפרטית . הגיאוגרפיה של הספורט כוללת בתוכה את המקרה של אצטדיון רמת גן שהפך לסמל לאומי ; את הסיפור של אולם אוסישקין ומקומו במאבקים מעמדיים ואידיאולוגיים בתל אביב ; ואת בית איל באשדות יעקב המקיים הנצחה באמצעות ספורט לכדי ערך קהילתי .
|
|