|
עמוד:12
12 הצד האפל של הספורט שכארבעים אחוז מאזרחי ישראל היהודים עוסקים בספורט ( האילן ומוכתר, 2022 ) . עדות נוספת להיותו של הספורט נדבך מרכזי בתרבות הפנאי בישראל ניתן למצוא בממצאים הבאים : ההוצאה הלאומית לספורט לתרבות לבידור וספורט בישראל הסתכמה בשנת 2022 על 7 . 81 מילארד שקל מתוכם ההוצאה על ספורט ומשחקים הייתה 17 אחוז הציבור הישראלי מתעניין מאוד במשחקי כדורגל, בעיקר בליגת העל . הדבר מתבטא ברבבות אוהדים הנוהרים למגרשים, בשיעורי צפייה והאזנה גבוהים למשדרי כדורגל בטלוויזיה וברדיו ובעיון במדורי הספורט בעיתונות היומית ( 2018 Storm & Solberg, ) . ספרם של נורברט אליאס ( Elias ) ואריק דוניג ( Quest for , ) Dunning Excitement : Sport and Leisure in the Civilizing Process , שיצא לאור בשנת ,1986 הדגיש את השינוי ההדרגתי שחל בנורמות ההתנהגות באירופה במשך מאות שנים ( בין המאה השתים-עשרה למאה התשע-עשרה ) , ואת השפעת הפעילות הגופנית על מיתון רמת האלימות . שינוי זה היה למעשה חלק מתהליך שאותו כינה אליאס "תהליך התִרבות" . האלימות בספורט המודרני מוגבלת, כפופה לכללים ונהלים ברורים וקשורה באופן ישיר לפעילות פיזית תחרותית . כיום גם מידת הכאב שנחשבת למקובלת ומותרת ידועה ללוקחים חלק בתחרויות הספורט ומחוות של התנהגות נרגשת ייחשבו הולמות ורלוונטיות לאירועים ספורטיביים ותחרויות . סוגיות אלו עומדות בבסיס הפופולריות הרבה של ענפי ספורט היוצרים ריגושים בקרב המשתתפים והקהלים . חוקרים רבים ( למשל, 2022 , . Van der Hoeven et al ) טוענים כי הספורט תורם לצורך קיומי, משום שהוא משמש עבור העוסקים בו כמנגנון של חִברות ( סוציאליזציה ) לערכים המרכזיים של החברה, כגון סולידריות, שיתוף פעולה, יוזמה, הצטיינות והישגיות . לטענתם, הספורט משמש כמוסד חברתי שערכיו נגזרים מאלו של החברה כולה . באמצעות ההשתתפות בספורט, שפירושה המעשי הוא למידה והפנמה של כללי המשחק, המשתתפים מעורבים בתהליך החִברות ולומדים, לצד הערכים של תרבות הספורט, גם את ערכי התרבות כולה ( 2019 Luna, ) . כך, למשל, אחד ההסברים האפשריים לאהדת כדורגל בחברה המודרנית ידגיש את הפעילות המשותפת של האוהדים, למשל ההתכנסויות סביב הקבוצה .
|
|