|
עמוד:8
8 | סוגות בספרות הפופולרית כמו הגישה הפורמליסטית, המדגישה מאפיינים מבניים חוזרים, לעומת הגישה הביקורתית הרואה בעצם קיומם של מאפיינים קבועים ביצירות ספרותיות תכונה שלילית . מנקודת ראות ביקורתית, השמירה על מאפיינים שגורים פירושה הסכמה עם הסדר הקיים . הפרק סוקר גם את הגישות הרואות בספרות ענף ייצור, עם תעשיינים בעלי אסטרטגיות שיווק והפצה של מגמות ואופנות תרבותיות . הסוגיה של רווח כספי מאומנות מובילה לדיון בפרמטרים להגדרת איכות של ספרות . האם כוונה מסחרית דנה את היצירה לביזוי ? האם יצירתיות וחדשנות הן הכרח, או שיש דרגות חופש גם בתוך הכתיבה השבלונית ? שאלה נוספת נוגעת לקהל של התרבות הפופולרית : האם זהו קהל חלש ופסיבי, או בררן ואקטיבי ? הפרק השני בספר עוסק בסוגה שהיא החומר שממנו מורכב החלום, הרומן הרומנטי . זהו סיפור אהבה בין גבר ואישה שבדומה למעשייה, נושא מסר שלפיו הישועה והמימוש העצמי תלויים בגבר . עליית קרנה של האהבה הרומנטית ומרכזיותה בשיח נקשרות לתקופת המהפכה התעשייתית . המצאת המכונה והקמת בתי החרושת הוציאו נשים לעבודה בשכר, הפרידו בין זירת הבית לבין מקום העבודה ויצרו מנגנונים חברתיים המפצים על עליית כוחן של הנשים, כמו המיתוס הרומנטי . הפרק דן בשאלת מעמדה הנמוך של הסוגה ובמניעים ובהצדקות שמציעות נשים לקריאת רומנים רומנטיים . בזירה המקומית סוקרת ארנת טורין את השינויים שחלו בסוגה לאורך השנים ובעידן המרשתת . נדונות התפתחויות כגון התגברות התפוצה, הפיכת קוראות לכותבות והסתעפות הסוגה לתת - סוגות כגון רומנים ארוטיים, ספרות לצעירות, לדתיות, לרווקות, לגרושות ולהומואים וכן ספרים לחובבי ערפדים וזומבים . הפרק השלישי עוסק בצ'יק ליט . כבר בשם הסוגה, המורכב מצורה מקוצרת של המילה "ספרות" ( lit במקום literature ) ומכינוי בסלנג לאישה צעירה ( chick ) , יש הקטנה לעגנית . אולם מדובר בספרות רעננה, עדכנית, קריאה והומוריסטית העוסקת בחייהן של נשים ומאירה תופעות חברתיות עכשוויות . בניגוד לרומן הרומנטי שהתמקד בדמותה של צעירה חסרת ישע שזוכה להצלה נפשית, רגשית וכלכלית מידיו של גבר בוגר, חסון ואמיד, הצ'יק ליט שואף לייצג את חייהן של נשים מודרניות, מיניות ועצמאיות . שי רודין מעלה את השאלה אם הצ'יק ליט פמיניסטי . פמיניזם ליברלי ניתן לאיתור ברומנים אלו, שחלקם מקדמים גישה שוויונית בין גברים ונשים . עם זאת, ספרי הסוגה מתעלמים כליל מהקשר פוליטי ומתרבות הצריכה המופרזת המועלית בהם על נס . יתרה מכך, חלק מגיבורות הצ'יק ליט אינן מוצאות במהלך הרומן את בחיר ליבן . שנות התשעים של המאה ה - 20 הביאו לשדה הספרותי המקומי את הצ'יק ליט בגרסתו
|
|