|
עמוד:12
12 בת-ציון ימיני 2 ראיה לכך אפשר להביא משירו של המכנים אותם מטא-לשוניים . 3 שייקספיר המחפש את המוזה שנעלמה בסונטה 100 . בספר זה אעסוק בלשונה של שירה מודרנית לירית שנכתבה בידי משוררים ומשוררות מדור המודרנה ומדור המדינה : רחל, נתן זך, זלדה, אלכסנדר פן, יוכבד בת-מרים ואמיר גלבֹּע . אצביע על אמצעים לשוניים המשמשים את המשוררים למעבר מהתיאור הקונקרטי והמוחשי לתיאור הרוחני והמופשט, אך קודם לכן אעמוד על מהותה של השירה הלירית . לאורך כל ימיה של היצירה השירית התחבטו יוצרים ואומנים רבים בשאלה מהי הגדרתה המדויקת של שירה . במסתה של לאה גולדברג "חמישה פרקים ביסודות השירה", המשוררת בוחרת את הגדרתו של המשורר סמואל טיילור קולריג' ( Coleridge ) , בן המאות ה- 18 וה- ,19 מכל ההגדרות של יוצרים נחשבים שהתלבטו בשאלה 4 גולדברג מלמדת זו : "השירה היא 'מיטב המילים במיטב סדרן'" . את הקורא להבחין בין שירה אמיתית ובין שירה ריקה ומזויפת באמצעות התבוננות בטיבן של המילים ובאמצעים האומנותיים הקובעים את היערכותן בטקסט השירי . אמצעים אלו הם בראש ובראשונה מבחר המילים והריתמוס, וכן החריזה, התמונה הלשונית וצירופי לשון מוזיקליים למיניהם, וכל אלה בהצמדה לתכנים 2 . סוג זה של כתיבה, שהוא למעשה מטא-לשוני, כלומר שירה המדברת בשירה, מכונה גם "שירה בראי עצמה" ( וראו אצל רות קרטון בלום, שירה בראי עצמה , תל אביב : הקיבוץ המאוחד, תשמ"ב ) , הוא למעשה רפלקסיה - התייחסות של האומן לעצמו ולאומנותו . במרכזה עומדים תיאורים הקשורים בתהליך היצירה של שיר ( כגון מניעים לכתיבה, טכניקות, נושאים וחומרים ) וכן הגדרות לשירה והתייחסות לפרסום היצירה ולתגובות הקהל . 3 . יעקב אוסטרובר ( מתרגם ) , בְּשׁוּרוֹת נִצְחִיּוֹת - סונטות שייקספיר ,2017, עמ' 100 . 4 . לאה גולדברג, האומץ לחולין : בחינות וטעמים בספרותנו החדשה , בעריכת א"ב יפה, תל אביב : ספריית פועלים, תשל"ו .
|
|