|
עמוד:10
מבוא 0 בימיו . עֶשֶׂר המסות הללו מכונסות בכתבי היד תחת השם ׳דיאלוגים׳ ( שם תמוה, שכן סנקא הוא הדובר היחיד בהן ) , ובהן שלוש איגרות תנחומים שאפשר 6 סנקא חיבר עוד ארבע מסות לשייכן גם לתת-סוגת איגרות התנחומים . בפרוזה, ומתוכן ראויות לציון מיוחד שתי מסות : הראשונה, אסופה של מאה עשרים וארבעה מכתבים, ׳מכתבי מוסר׳ ( Epistulae Morales ) , שממוענים לידידו גאיוס לוקיליוס ( Gaius Lucilius ) . מבחינת נושאיהם האתיים וקישורם האסוציאטיבי, אך לא מבחינת צורתם, דומים המכתבים הללו למכתבים של אֶפּיקוּרוס ( Epicurus ) ולאיגרות של הוֹראטיוס ( Quintus Horatius Flaccus . חי בשנים 65 – לפנה״ס ) ; המסה השנייה היא ׳מחקרי הטבע׳ ( Naturales Quaestiones ) , מסה פילוסופית פיזיקלית מעניינת העוסקת אמנם בתופעות במרבית מסותיו מטיף סנקא טבע אך אינה נקייה מהבחנות ומהערות אתיות . להגשמת האתיקה הסטואית שלאֵל ידה להוביל לאושר העילאי ( summum bonum ) בזכות אימוץ המידה הטובה, וירטוס ( virtus ) , הנקייה משיקולי תועלת אישית ומשאיפה לקבל פרס, אתיקה שמגשים ׳החכם הסטואי׳ בהיותו עמיד ואמיץ מול כל תהפוכות המזל ומכות הגורל שניחתות עליו, אתיקה שדוגלת בקוסמופוליטיות, באחווה וביחס הומניטרי לבני אנוש . יוצאת דופן מכלל המסות הללו היא איגרת התנחומים לפּוֹליבּיוס ( Polybius ) שחיבר סנקא בשנים 43 – ,44 כאשר שהה בגלות בקורסיקה . באיגרת זו הוא אמנם מנחם את פּוֹליבּיוס, העבד המשוחרר ומזכירו רב ההשפעה של קלאודיוס, על מות אחיו, אך גם מבכה את מר גורלו על חייו כגולֶה ( כמו שעשו בשעתם קיקרו [ Marcus Tullius Cicero ] , ששהה בגלות בצפון יוון במשך כשנה, והמשורר אוֹבידיוס [ Publius Ovidius Naso ] , שגלה בחוף הים השחור עד סוף ימיו ) ומתרפס בחנופה מופלגת הן בפני פּוֹליבּיוס הן בפני קלאודיוס בתקווה שהללו יבטלו את 6 שמות הדיאלוגים הם ׳על ההשגחה האלוהית׳ ( De Providentia ) ; ׳על יציבות אופיו של החכם׳ ( De Constantia Sapientis ) ; ׳על הזעם׳ ( De Ira ) ; ׳על החיים המאושרים׳ ( De Vita Beata ) ; ׳על הפנאי׳ ( De Otio ) ; ׳על מנוחת הנפש׳ ( De Tranquillitate Animi ) ; ׳על קוצר החיים׳ ( De Brevitate Vitae ) ; ׳למארקיה, על תנחומים׳ ( Ad Marciam, de Consolatione ) ; ׳איגרת תנחומים לאימו הלוויה׳ ( Ad Helviam, de Consolatione ) ; ׳לפוליביוס, על תנחומים׳ ( Ad Polybium, de Consolatione ) . שמות שני חיבורי הפרוזה האחרים הם ׳על מידת הרחמים׳ ( De Clementia ) ו׳על החסדים׳ ( De Beneficiis ) .
|
|