פתח דבר על בדיה שהיא אמת

עמוד:9

9 השפה ההיא ספר זה מציע קריאה שיטתית של מעשיות תוך כדי התמקדות בשפתן הייחודית . שפה זו משמרת את עולם הפנטזיה, הנחווה כ"אמיתי" בעולם המעשייה . חיבורים רבים עסקו בנושא זה לפנינו, אולם רבים מהם החילו על המעשייה רעיונות פסיכואנליטיים קיימים . במקום זאת, אנו מבקשים לנקוט מהלך הפוך : לבחון את האופן שבו קריאה שיטתית במעשיות מציעה לנו דרכים חדשות להמשיג את ההתפתחות הנפשית, על מגוון דפוסי ההתמודדות שלה, ולבחון מחדש את התיאוריות העוסקות בה . בהתייחסו לתעלולים הפלאיים המאכלסים את ממלכת הפיות טולקין כותב שהם "מתרחשים בתוך סיפורים בהם הפיות עצמן אינן אשליות ; מאחורי הפנטזיה קיימים רצונות וכוחות של ממש, 3 טולקין היטיב נפרדים ממחשבותיהם ומטרותיהם של בני האדם" . לתאר את ההבדל בין סיפורי פיות ובין סיפור שאינו אמיתי . הוא מציין שתנאי הכרחי להגדרת סיפור כסיפור פיות הוא שהסיפור יוצג כאמיתי . זוהי נקודת המבט המנחה אותנו בגישתנו לאחד הז'אנרים הקדומים והמוטמעים בהיסטוריה האנושית, שקִרבתו אל הלא-מודע זכתה להכרה עוד בראשית ימיה של הפסיכואנליזה . לאחר פרק מבוא, המציג את השפות השונות הפועלות בנפש האנושית ואת הצורך להעשיר את מקורות הידע על אודות ההתפתחות הנפשית, נקדיש כל אחד מהשערים בספר לשלב התפתחותי אחר שבו עוסקות המעשיות, תוך כדי התחקות אחר הצורות הייחודיות המאפיינות את הז'אנר, על שלל מקסמיו . השער הראשון מוקדש למה שאנו מכנים "מעשיות גרעין" ; השער השני ל"מעשיות ילדות" ; השלישי ל"מעשיות התבגרות" ; והרביעי סוקר צורות נרטיביות שהיו קיימות לפני ואחרי עידן המעשיות ובוחן מה יש להן לספר לנו על אודות הנפש האנושית ; את השער האחרון של הספר, המשמש מעין נספח, מצאנו לנכון להקדיש לביאור מושגים 3 . שם, עמ' 27 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר