|
עמוד:14
14 דור גֵז מונח ביקורתי זה לניתוח יחסי מזרח ומערב התבסס עם פרסום ספרו של סעיד אוריינטליזם בשנת 1978 . הספר קרא תיגר על אופני הייצוג של המזרח וחשף את ההטיה המגמתית המאפיינת את התרבות המערבית ( האירופית בעיקר ) בהתייחסה לאוריינט . לטענת סעיד, הסוגיה האינטלקטואלית העיקרית שמעורר האוריינטליזם היא "נטייתו המצערת של כל ידע המבוסס על הבחנות נוקשות כמו 3 'מזרח' ו'מערב' לנתב את המחשבה אל תא מזרחי או תא מערבי" . סעיד החיל את המושג "אוריינטליזם" על כל יחסי הגומלין שבין המעצמות האירופיות ל"מזרח", וכלשונו : "האוריינטליזם הוא התפלגות של הכרה גיאופוליטית לטקסטים אסתטיים, מחקריים, 4 הטענה המרכזית כלכליים, סוציולוגיים, היסטוריים ופילולוגיים" . בספרו היא שהמערב המציא וכונן את ה"מזרח" כמקשה אחת כדי שזה יחזיר לו את תמונת עצמו במהופך, ולפיכך ייחס למזרח כל מה שביקש לדחות, להקצות ולגנות - וכל מה שסייע לו בכינון עצמו כנבדל וכנפרד מהמזרח הזה . סעיד טוען שהתרבות המערבית האירופוצנטרית יצרה מסורת ארוכה של דימויים שגויים, "אוריינטליסטיים" ונגועים בדעות קדומות על אסיה והמזרח הקרוב, כהצדקה לשאיפות הקולוניאליות של האירופים . המזרח תואר כפראי, רומנטי וארוטי - ובמקביל, כפרימיטיבי, מפגר, פסיבי וחלש בהשוואה לעוצמה הצבאית והכלכלית של המערב . לטענת סעיד, האוריינטליסט בן המערב, שהוא אחד ממיני הקולוניאליסטים המחפשים אחר האקזוטי, עיוור כלפי המזרח ה"אחר" ( והממשי ) , ובעצם מבסס יחסי כוחות של סמכות מערבית כלפיו . כך למעשה המונח "אוריינטליזם" אינו מתייחס אל המזרח אלא אל הרחבה של הסובייקט המערבי . 3 . שם, עמ' 47 . 4 שם, עמ' 19 .
|
|