|
עמוד:10
הקדמה רבתחומי, היסטורי ועכשווי כאחת . אין הוא מכוון לסכם את הקיבוץ, אלא להציגו על תולדותיו, התפתחותו, השינויים המתחוללים בו, ארגונו ומבנהו ) כיישוב ובתנועה ( , ערכיו, עקרונותיו ותרבותו הייחודית וגם בזיקתו לחברה הכללית הסובבת . חלק קטן מהערכים מוגדרים בקצרה ומוסברים בתמציתיות כמעט מילונית . מרביתם נפתחים בהגדרה כמו מילונית ובהמשך בא הסבר רחב יותר, "סיפור המעשה" ההיסטורי, וניתוח המצב העכשווי, מבחינה סוציולוגית, כלכלית, תרבותית וחינוכית, עלפי ההקשר המתבקש . הניסוח קצר ושווה לכל נפש, כי מטבעו אין הלקסיקון ספר לימוד אלא ספר עזר הבא לספק מידע בסיסי וראשוני בלבד; למבקשים להעמיק יש בסוף מרבית הערכים הפניה לערכים נוספים בלקסיקון הנוגעים לנושא וכן רשימת מקורות קצרה ומומלצת לשם הרחבת הדעת . את ההצעה להוציא לאור לקסיקון קיבוץ הביא בפני הנהלת יד טבנקין יוסקה רבינוביץ, איש נען, ממקימי יד טבנקין ומתווי דרכו של המכון . אף שהצעתו אומצה לפני יותר מעשור שנים והוא עשה למימושה, לא הסתייע הדבר אלא רק לפני כשלוש שנים . ערכי הלקסיקון נכתבו בידי בניסמכא, כל אחד בתחומו, מתוך הקפדה על כתיבה חסרת פניות ואובייקטיבית ככל האפשר . רשימת הערכים נקבעה במערכת המייעצת הרחבה, והנחה אותה הרצון להימנע מסרבול ועומסיתר העלולים להיווצר מגודש של ערכים שמשמעותם שולית . למיטב הכרתנו, הערכים המובאים כאן תורמים להבנת הקיבוץ, ייחודו, תולדותיו ומהותו . לרובם משמעות כללית אך הם מפורשים כאן בהקשרם אל הקיבוץ, ומקצתם בעלי . . . . . . . . . משמעות ייחודית לקיבוץ . הלקסיקון כתוב עפ"י כללי הכתיב חסר הניקוד; ראשיתיבות וקיצורים מופיעים בו כמקובל בפרסומים בארץ . כל ציון חוזר של שם הערך בתמליל של אותו ערך, מצוין בד"כ באות הראשונה שלו . אך ככל שהוא מוזכר בערך אחר הוא מופיע במלואו או בר"ת המקובלים בפרסומים הכלליים . במקומות בהם נעשה שימוש בלשון זכר בהתייחסות לבני אדם, הכוונה גם לנקבה ) המונח "חברי קיבוץ" מתיחס גם לחברותיו והוא הדין גם ב"בני קיבוץ" המתיחס גם לבנותיו וכד' ( . כדי לא לקטוע את שטף הקריאה אין הפניה אל ערכים אחרים בגוף הדברים, אלא רק בשולי כל ערך, ככל שהדבר מתבקש לשם הרחבת הידע . . . . . . . הנתונים על גודל האוכלוסייה ואפילו מספר הקיבוצים אינם זהים בערכים השונים בלקסיקון . הסיבה היא המקור שממנו בא המידע . הגדרת 'קיבוץ' בלמ"ס, במחלקות המידע של התנועות וברשם האגודות אינן חופפות . כך, למשל, יישוב קטן הנחשב בתנועתו לקיבוץ, מוגדר בלמ"ס רק כ"מקום" . עם זאת, השוני בנתונים זניח בד"כ . כל כותבי הערכים, אנשי אקדמיה וחברי קיבוץ כאחת, טרחו ותרמו מהידע הנרחב שלהם והיו בהם שהתקשו להשלים עם גזירת הצמצום והתמצות שכפה עליהם העורך, אם בשל כך ערך כלשהו יצא חסר, האחריות עלכך מוטלת על העורך בלבד . תודתי והוקרתי לכולם . מרדכי חיות מהקבה"ד, יזהר בןנחום ואלי צור מהקבה"א, בניסמכא שלא נמנו עם חברי המערכת, נתבקשו לבחון את רשימת הערכים ולהעיר את הערותיהם על הרכבה, על היתר והחסר שבה ובמיוחד בכל הקשור לערכים הייחודיים לתנועתם . הם נענו ברצון ותרמו בכך י : " f"" / "r את תרומתם . על כך תודתי . 10
|
|