על אנרכיזם ואנרכיסטים

עמוד:13

לזר, לנדאואר, מיהזם ­ אנרכיסטים יהודים מושג נוסף שמבקשים אנו להרחיב עליו כאן את הדיבור הוא ה"הגשמה" . מושג זה מופיע בכתבים האנרכיסטיים בדרך כלל בשם "אקציון" ) Aktion ( , ובאנרכיזם הוא קיבל לפרקים תוכן פוליטי מהפכני, שבעבר היווה רקע ובסיס למעשי טרור . היום, בסוף המאה העשרים, הוא מהווה בסיס לאנרכיזם כתנועה קונסטרוקטיבית, גם בפעולה הפוליטית, כביטוי לרצון לבנות משהו חדש במקום הקיים, הבלתי­קביל לאנרכיסט . התכניות הקונסטרוקטיביות של קרופוטקין וחבריו, בסוף מאה הי'יט, שימשו יסוד להקמת הקומונות הכפריות באראגון ואיגודי היצרנים השיתופיים בקטלוניה, בספרד של ימי מלחמת האזרחים . בשנות ה­ 30 בספרד נתקיימה תנועה אנרכיסטית נרחבת, שמרבית העובדים היו שייכים לה, ולה עבר מפואר של מאבק עם נצחון פרנקו דוכאה התנועה באכזריות רבה ועד כה נגד השיעבוד ,י לא הצליחה להתאושש . לנדאואר הושפע מהצלחת האנרכיזם של איגודי העובדים ) ולהלן : איגודים אנרכו­סינדיקליסטים ( . במאבק נגדם, השלטון לא נמנע אף מלהוציא להורג, תוך עיוות­דין גלוי, את אחד ממנהיגיהם, הפדגוג הרפורמטור פרנסיסקו פרר ) מחאות העולם התרבותי הכריחו את המלך לפטר את ראש המשלה שהיה אחראי למעשה זה ( . לנדאואר ביקש ללמוד מנסיונם, כאשר ניסה לעצב בגרמניה תנועה סוציאליסטית לא­מארקסיסטית ­ ניסיון שדוכא בעודנו באיבו עם פרוץ מלחמת העולם . מלנדאואר מובילה דרך נפתלת גם לתכניותיהם של ראשוני ההתיישבות השיתופית בארץ ישראל . אבל עיקר המחשבה האנרכיסטית הגיעה לאנשי העלייה השנייה ישירות מקריאתם בכתבי קרופוטקין . מבחינה זו צדק בובר כאשר כינה את לנדאואר "המנהיג הנסתר" . פן אחר של הקריאה להגשמה הציגו תכניות החינוך אשר שרטט פרנסיסקו פרר, אותן ביקש להגשים בספרד, בבית הספר החדש ) Nueva Scola ( שלו, שכוון נגד משטר המלוכה והכנסיה השלטת ששרר בימים ההם בספרד . בהקשר זה יש 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר