על אנרכיזם ואנרכיסטים

עמוד:12

לזר, לנדאואר, מיהזם ­ אנרכיסטים יהודים כעד בטחון­יתר זה בהתפתחות האדם, האנרכיזם מציב את בטחונו בטבע האדם . אחד מחשובי ההוגים האנרכיסטים של סוף המאה הי"ט וראשית המאה הכ', פיוטר קרופוטקין, הרבה לחקור את טבע האדם ואת אופיו הראשוני, p; את יסודות התארגנותו הטבעיים, שלדידו הם בעיקרם יסוד השיתוף מזה והחופש מזה . הוא לא היה היחיד מבין האנרכיסטים שנתן דעתו על כך . להלן נביא כמה מושגי יסוד בטבע האדם ובמחשבתו החופשית, כפי שאלה מצטיירים אצל סופרים והוגים אנרכיסטים . לדוגמה, המושג "אוטופיה" . המושג אינו מיוחד לאנרכיזם . הוא מופיע בצורה זו או אחרת בתורות חברתיות­פוליטיות רבות ובמרבית הדתות . לכל זרם ודרך מחשבה פירוש משלו למושג זה וכך גם באנרכיזם על זרמיו . באנרכיזם מסתמנת ומתפשטת לאחרונה תפיסה חדשה­ במקום צדדים אזוטריים או אסכטולוגיים מטפחים באוטופיה את הגישות והכוונות הקונסטרוקטיביות . ומאידך, יש גם סימנים של "משיחיות חילונית", המנסה לכוון את מחשבת האדם לחברה אידיאלית, שבמקרים רבים גם נושאת אופי שיתופי ) יש המעדיפים את המונח "שתפני" ( . המשותף בכל מושגי האוטופיה או האוטופיזם היא קביעת המרחב של האדם שאינו ניתן למדידה, וכן גם המתח הגדול ואולי אף המפרה שבו . נראה שיש כאן גלגול חילוני של רעיון הגאולה מכל המעיק על האדם, מכל מה שאדם מחפש מפלט ממנו ­ והוא מתרגמו לאוטופיה בעלת תוכן קונסטרוקטיבי או גם משיחי, אליה יגיע במכאובים וביסורים . נראה, שגס ברעיון ההתיישבות השיתופית בארץ יש מן התכנים האלה, גם אם לכאורה הכל נראה בו רציונלי . נראה, שלאנרכיזם נוח במתח האוטופי הזה וייתכן שזה נחוץ לו אף יותר מאשר לתנועות חברתיות פוליטיות אחרות . להרחבת הנושא אנו מפנים את הקורא לספרו של מרטין בובר נתיבות באוטופיה . * * לא במקרה מקדיש בובר בספר זה מקום נרחב לגוסטב לנדאואר, שבאוצר מחשבתו האנרכיסטית מצוי לא מעט מן הנאמר לעיל . ראוי גם להזכיר את המבוא של אברהם שפירא למהדורה החדשה ) 1983 ( לנתיבות באוטופיה, בו מוקדש מקום נרחב לעולם מושגים זה . 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר