על אנרכיזם ואנרכיסטים

עמוד:9

לזר, לנדאואר, מיהזם ­ אנרכיסטים יהודים הכפוי עליה, כל שאר עוולותיה יעברו מן העולם . כאשר ביקשו כינוי לתורתם בחרו ללכת אל הלשון היוונית העתיקה, ושם המקור למושג "אנרכיה" : בשפה היוונית an­archeia תרגומו ללא שלטון ולא נגד שלטון . ועל כן, גם אין לזהות את התנועה ומגמותיה עם מעשיהם של קיצונים בודדים בתוכה, שפעלו בעיקר בסוף המאה הי"ט, שדימו כי על ידי פגיעה ברבי­מדינה יביאו להרס השלטון . מעשי הרצח שלהם פרסמו את שמם ואת שם התנועה בעולם, ויצרו את הרושם כי אנרכיסט הוא מי שמהלך עם פצצות בכיסו וממתין לשליט או לעוזרו כדי לרצחו נפש . זרם קיצוני זה עבר זה מכבר מן העולם; המחקר המודרני גילה, כי בזרם זה רבו סוכני משטרה חשאית לארצותיה, ביניהם אף סוכנים­פרובוקטורים . בזאת לא אמרנו כי התנועה בראשיתה התנזרה מאלימות להשגת מטרותיה; אדרבה, אחד מהאבות המייסדים של האנרכיזם באירופה, מיכאיל בקונץ, בפירוש טען לזכותה של הפעולה הישירה כדי להביא להתמוטטות השלטון . אבל כאן ראוי לזכור לו את עברו כלוחם נגד שלטונו האלים של הצאר ניקולאי הראשון, כהסבר לנימה האלימה של האנרכיזם נוסח בקונין . למעשה, ככל שהתמידו רעיונות האנרכיזם הקלסי כן התרחב המצע שלהם ­ מדחיית הכפייתיות שבשלטון לעבר חיפוש דרכים והוכחות לקיום אפשרי ומעשי של חברה תקינה, ללא כפייה שלטונית . ככל שאנו קרבים לדורות האחרונים, כן מוסיף האנרכיזם על ביקורתו את קיומה של מסכת שלמה של הלכות­חיים, שבלבה התוכן הקונסטרוקטיבי­יצירתי, המתבטא בעיקר בהדגשת המושג "המעשה" ) Die Tat ( המצוי גם בזרמים המודרניים והעכשוויים של האנרכיזם . ומסתבר, כי דווקא לקונסטרוקטיביזם זה מצטרפים לא פעם גם רעיונות אוטופיים . אבל ראוי לציין, כי התפתחות זו החלה כבר עם פרודון, שהיה למעשה ראשון ההוגים האנרכיסטים הרציניים . הוא כבר לא הסתפק באפיון על דרך

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר